Een ruig tochtje naar Helgoland

6 juni

De ontlading van het warme weer viel uiteindelijk mee. Ook het feest van de motorbootjes. Hier en daar hoorden we wat Duitstalige muziek, Frans Bauer op z'n Duits.

We vertrekken rond 7.45 uit Norderney om zo met het laatste restje eb het zeegat bij Norderney uit te varen, het Dove Tieff. Het weer lijkt goed en we gaan voltuig zeilen, opweg naar boei Jade 1, 20 mijl naar het Oosten.

We zetten het stuurautomaat aan. Bij zulke lange afstanden is dat super handig, zelfs met deze hoge golven houdt die de boot op koers. Na een tijdje blijkt dat we te veel zeil hebben, de wind trekt aan en moeten we een rif in het grootzeil steken al zeilend met 20 knopen wind en golven die soms 3 meter hoog onder ons door rollen. Ik maak me vast aan de veiligheidslijn en ga naar voren. Gelukkig gaat alles goed.

We varen tussen enorm grote boten door die voor anker liggen te wachten in de straat van Jade. Helgoland kunnen we al een tijdje zien, maar we komen maar niet dichter bij.

De laatste 2 uur en een ei was voor mij te veel. Zeeziek, en ik moet echt een aantal keren goed kotsen. Zo over de reling van de boot.

Als we in Helgoland aankomen, rond 15.00, ben ik gelukkig een beetje opgeknapt. Helgoland heeft meerdere havens, zeilbootjes zoals wij liggen in de Sudhafen. Hier liggen de bootjes strak georganiseerd in rijtjes. De haven heeft een enorme voorhaven hier laten we de zeilen zakken en gaan een plekje zoeken, het is druk. We leggen aan tegen een ander bootje, die aan een hoge kade ligt. Zij vertelde ons dat zij dit regelmatig doen als weekend uitje, ik moet er niet aan denken.

Hans neemt een aankomst biertje en ik wat thee. Nog even bijkomen, van 7 uur zeilen, maar al snel wil ik wel even zien hoe Helgoland is. Je merkt gelijk dat Helgoland een van de laatste belastingvrije gebieden is van Europa, winkels puilen uit met drank, parfum en andere koopwaren. Je ziet allemaal mensen lopen die bepakt en bezakt het eiland weer verlaten.

Helgoland is een rotsplateau van rode stenen. Je kunt er heerlijk wandelen langs de kliffen, waar duizenden zeevogels broeden.

Terug op ons bootje nemen we allebei een lekker biertje aan gaan iets lekkers koken. Daarna een plan gemaakt voor de volgende dag. Als het weer het toe laat gaan we naar Tonning. We varen dan over de Buiten Eider die vanwege haar ondiepe drempel met harde wind een zeer berucht vaarwater is. Daarom is aanlopen vanaf zee met rustig weer mogelijk. De voorspelling van morgen is niet harder dan 5. We gaan rond 8 uur weg, dat is het plan.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical