Mijn plan!

7 juni

Ik heb ook een plan bedacht voor deze tocht.

Even geen ontbijt voor mij en een watje in mijn linker oor. Als we vertrekken, dat is om 8.00 uur, en de zeilen gehesen zijn ga ik achter het roer staan. Het is een trip van 32 mijl tot aan Eidersperrwerk. Hier moeten we door de sluis van de Oosterschelderkering. De sluis ligt aan de noordzijde van de Eidersperrwerk

De wind komt uit het westen met 10 tot 15 knopen. Geen gunstige wind omdat deze recht van achter komt en wij dus noodzakelijk iets hoger aan de wind moeten zeilen. We varen met de eb mee naar buiten en proberen met hoogwater in Tonning aan te komen. Dit is noodzakelijk omdat de haven met laagwater niet toegankelijk is. Deze Eider is een getijden rivier.

De golven nemen ons weer aardig mee en het is een pittig tochtje. Gelukkig werkt mijn plannetje en ik heb nergens last van. Af en toe eet ik een stukje banaan.

Als we bij de sluis aankomen, gaat de stoplichten gelijk op groen. Deze sluiswachter heeft ons waarschijnlijk al vanaf Helgoland zien aankomen. De sluis is indrukwekkend en heeft spuisluizen die een sterke stroming kunnen veroorzaken.

Als we door de sluis zijn komen we op de rivier de Eider een zeer sterke getijdenrivier, waar het verschil met hoog en laagwater wel 3 meter is. Hier is de rivier nog heel breed en bij laagwater zelfs zandplaten heeft. We zien zelfs zeehonden liggen op zo'n plaat. Dat bedenk je toch niet, zeehonden in een rivier.

Het is vanaf de sluis 6 mijl varen naar Tonning. En ik geef het roer aan Hans. Ik heb 7 uur achter het roer gestaan.

Tonning ligt aan de noordoever van de Eider en is een historisch havenplaatsje. We kunnen hier aan de zuidkade liggen en er is nog net een plekje voor ons vrij. Hier liggen we heerlijk rustig en na 8 uur zeilen hebben we dat echt even nodig.

Het plekje Tonning is nog precies het zelfde als 350 jaar geleden. De ontwikkeling van dit stadje als havenplaats is mede aan de Nederlanders te danken. Je ziet ook nog goed aan de gebouwen dat het niet Duits is. Wij liggen voor een enorme pakhuis.

S'avonds gaan we een hapje eten en gaan allebei teut naar ons bootje.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical