Ankeren in Faenosund

22 Juni

We doen 's morgens eerst boodschappen voordat we weer verder gaan. We gaan niet ontbijten in deze ongezellige bouwput. Terwijl we de oude haven van Fredericia uitvaren, zwaait Gijs uit Genemuiden ons uit. We ontbijten later als we ankeren in de Faenosund, niet heel ver weg. Het is een zijtak van de Kleine Belt en we ankeren aan de noordzijde van het eilandje Faeno. Dit is een goede ankerplek voor alle winden.

De Kleine Belt is smal en je vaart langs mooie stadjes. Hier heb je geen grote zeeën meer. Het is heel beschut door de hoge fjorden waar je doorheen vaart. Het is een heel groen gebied met veel bomen.

We komen om 11.00 uur aan op ons ankerplekje. Het zonnetje schijnt en we gaan de hele dag een beetje klooien op de boot. Dit hebben we eigenlijk te weinig gedaan. De tijd nemen om te genieten van de mooie omgeving of om het eiland te bewonderen. Daar was het weer ook niet naar.

Door de wind en de kou zijn we eigenlijk te ver naar het noorden gegaan met als gevolg dat we nu terug moeten. De wind van de laatste tijd helpt daar niet bij. Dit soort dingen moet je altijd incalculeren. Hopelijk gaat de wind vannacht draaien naar het noord/westen. Dit is wel wat er voorspeld wordt. Met 20 knopen. Dan gaan we weer een grote sprong maken naar Alsfjord.

Ik moet altijd wennen om niet verder te gaan. De drang om door te gaan naar iets nieuws is groot. En als ik andere boten weg zie gaan, neemt deze drang bij mij toe. Hans heeft daar geen last van. We maken wel een plan voor als de wind gaat draaien. Als die in de middag naar het noord/westen gaat, gaan we zeilend naar Aro. Dit eilandje ligt in het midden van waar we morgen naar toe willen, Alsfjord.

Als de avond valt en de wind nog steeds uit het zuiden komt, slaat tie ineens om. De wind komt plotseling uit het noord/westen met 15 knopen. De boot draait en we schudden aan ons anker. Dit kan dus gebeuren, zo'n snelle weersverandering.

Het is midzomernacht in Denemarken en we zien overal flinke kampvuren. De langste dagen van het jaar hebben we. Terwijl ik aan mijn blog werk, neemt de wind toe en de boot zwiert achter het anker. Ik vraag me af of dit een rustige nacht gaat worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical