Naar de Elbe

28 juni

Na een heerlijke douche vertrekken we om 8.00 uur. Voor ons ligt het tweede en lange stuk van het Kielerkanaal naar Brunsbuttel.

Het is druk op zondag en grote schepen passeren ons. Het is lekker weer en we genieten van de zon. Tegen 14.30 bereiken we de sluis. Ik neem het roer en leg voor de eerste keer aan bij de wachtsteiger. Vlekkeloos gaat dit! Het kost moeite om de juiste sluis te vinden en uiteindelijk liggen we als enige sportboot in de oude noordersluis. De sluiswachter heeft ons 4 keer (naar zijn zeggen) moeten instrueren waar we moeten liggen, uiteindelijk hebben we het door. Kase in die Ore, zeg maar.

Om 16.00 zijn we geschut en varen we op de Elbe, net op tijd voor de laatste uurtjes ebstroom. We krijgen gratis 3 knopen extra vaart richting Cuxhaven. Vlak voor de jachthaven komt een bui met 30 knopen wind over. Met moeite leggen we aan. Na het aankomstbiertje gaan we eten in het beroemde clubhuis van de lokale bootjesclub.

De enige sterke verhalen komen van onszelf. We hadden een grote stamtafel met zeelui verwacht. Morgen bekijken we hoe we verder gaan richting Wangeroog, over zee of over wad.