De grote brug over de Grote Belt

Heerlijk douchen vanmorgen.
Toen we alles klaar hadden voor vertrek deed de motor het niet goed. De motor spuigde geen water uit wat wel moet. Eerst gingen wezelf alles nakijken wat we wisten. Eerst de filter schoon gemaakt. Hier hebben ze veel zeegras en dat wil nog wel eens voor problemen zorgen, maar dat was het niet. Daarna hebben we de impeller gecontroleerd, maar ook hier konden we niks vinden. Toen hield het op met dingen verzinnen, ja 1 ding, iemand anders vragen. Gelukkig konden we iemand vinden die er verstand van had. Weer een zeer grote man, die gelukkig zonder al te veel gedoe de boot in kon komen. Hij heeft de de motor ontlucht. Er zat lucht in de leiding. We hebben weer iets geleerd.
Uiteindelijk gingen we pas om 12.00 uur de haven uit. Het is bewolkt en erg koud. We gaan naar Kerteminde. Dit ligt aan de noordoostzijde van funen. De wind komt uit het noord/westen en is weer erg wisselend.
We gaan weer onder een enorme brug door. Deze brug verbindt Jutland met Funen en is indrukwekkend groot en lang. Na deze brug moeten we een andere koers varen en krijgen we de wind recht van voren, niet meer te bezeilen. Uiteindelijk is het half 6 dat we in de haven aankomen. Het laatste half uur kwam de zon er even door.
De jachthaven van Kerteminde is groot en ruim opgezet. Voor de ingang van de haven kan tot wel 3 knopen  stroom staan. Dit komt doordat deze haven toegang geeft aan een fjord die diep landinwaarts steekt. Het water moet door een smalle gang en  wordt er doorheen geperst.
Als we na ons aankomst biertje het stadje in gaan komen we in de oude visserhaven een Nederlands platbodem tegen. Een mevr. zit lekker weggekropen in  een dekbed buiten in de kuip, zo koud is het!  We zeggen hoi, en hebben gelijk aanspraak, en we worden uitgenodigd voor een borrel. Deze mensen varen al 20 jaar rond in Denemarken en omgeving. We krijgen allemaal tips. Maar uiteindelijk krijgen we een route op papier wat we zouden kunnen doen in de tijd die we nog hebben. Hele leuke mensen en het bootje heet, de jachtige slak.

Het stadje  heeft nog steeds de sfeer van een oud handelsstadje. Smalle steegjes met huizen met rode dakpannen bepalen het beeld. Aan de oude visserhaven ligt de Fjord en loopt door het centrum heen.