Eastbourne

Woensdag 21 juni
Beaulieu River - Eastbourne

73 mijl

De wekker gaat vroeg af. Dit wordt de klapper van de week. De verandering in de lucht van gisterenavond kun je nu goed waarnemen. De blauwe lucht is verdwenen en het is mistig. We trekken voor het eerst in 3 weken weer onze serieuze zeilkleding aan.

Eerst zakken we de rivier af en als we op open water komen, hijsen we de zeilen. We doen een rif in het grootzeil, omdat de weersvoorspelling aangeeft dat het stevig zal gaan waaien. Als we bijna dobberend het gebied de Solent verlaten, zien we een Nederlandse boot aankomen. Zij gaan een stuk harder. Op de plotter kunnen we zien dat de boot Volle Maan heet. De naam komt ons bekend voor. We denken dat we de boot herkennen van de haven in Yarmouth.

Een dag als vandaag kun je beschrijven als een dans. De Nederlandse band Blöf schreef een liedje, Dansen aan zee. Wij hebben vandaag gedanst op zee.
We zijn begonnen met een slownummer. De zee is rustig en kalm. We zeilen op de stroom mee over de Solent. De wereld is klein en intiem. Er hangt een dikke laag mist met af en toe een zonnestraal. Het wordt steeds warmer en de mist trekt weg. De zon komt weer tevoorschijn. Langzaam komt er een windje opzetten. Wij varen van de kust af om minder stroom tegen te krijgen. En om de ondieptes te vermijden bij de kaap, Selsey Bill. Volle Maan is nu ruim voor ons en wij gaan achter hun aan. Zij varen net een knoop harder dan wij.

De verandering in het weer zet door en we zien aan beide kanten onweer met bliksem en gedonder. We wilden nog, voordat het echt losbarst, een rif in het grootzeil zetten. 5 minuten later, zo snel ging dat, stond ik voorop bij de mast en kletterden de hagelstenen naar beneden. Even was het aardedonker.

Nu gaan we rock-and-rollen. Doordat we stroom tegen hadden en de wind aantrok naar 20/25 knopen, schuin van achteren worden we bij elke golf gelanceerd. We worden van links naar rechts gegooid en van voor naar achteren. Soms pakte een golf ons op en gingen we 11 knopen hard. Daarna werden we weer meegenomen de diepte in en hadden we een snelheid van 3 knopen.
Dit ging zo heel lang door, tot we om de kaap waren en we beschutting kregen.

Dansen op zee

Na bijna 14 uur zeilen komen we aan in Eastbourne. We moeten eerst door een sluis om bij de haven te komen. Het is een grote moderne haven met veel Nederlandse boten. Boten die net op weg zijn of terug gaan net als wij.

Moe van het dansen nemen we een aankomstbiertje. Volle Maan komt nog even langs. Zij gaan een hapje eten en er zijn maar weinig woorden voor nodig om ons over te halen om mee te gaan. Ook zij gaan terug naar Nederland. Tijdens het eten maken we plannen voor onze volgende trip. Dover zouden we eigenlijk moeten overslaan, omdat het daar nu een bouwput is. Ramsgate is de volgende haven en dat is 13 mijl verder. We vertrekken in ieder geval weer vroeg.