Naar Ameland

7 September

Gisteren hadden we niet zoveel zin om de boot netjes in te ruimen. Dat gaan we dus vanmorgen doen, nog voor het ontbijt. Tjee, wat neemt een mens toch veel mee. Als we klaar zijn maken we een ontbijtje en al heel snel wennen we weer aan ons bootleven. Lekker rommelen in onze joggingbroek. Geen gedoe met make-up, of dat je haar een beetje netjes moet zitten, want dat wil toch niet op een boot. Ik trek gewoon een muts op mijn hoofd.

Als we gegeten hebben, gaan we de zeilen klaar maken. Alles heeft natuurlijk netjes opgeborgen gelegen. De boot is al 2 weken niet gebruikt en dat kun je ook merken aan de spinnen, die hier en daar lekker hun eigen plekje hebben gevonden. Als je dan een touw omhoog tilt of een klem weg haalt, zie je de spin verschrikt wegduiken. Het zijn meestal grote kruispinnen, die hele mooie spinnenwebben kunnen maken. Ik ben er geen fan van, maar laat ze toch maar zitten.

We vertrekken om 13.30 uit de haven van Lauwersoog. De luchten zijn mooi met hier en daar blauw en een felle opklaring en dan weer dreigend met donkere wolken. Het eerste stuk, de Zoutkamperlaag, hadden we vloed tegen. Onder Engelsmanplaat kregen we de vloed mee. Het zeilen viel een beetje tegen, omdat er te veel west in de wind zat. Wind was er wel ongeveer 15 tot 20 knopen.

Met hoogwater varen we de haven van Ameland binnen, het is 18.15. Onze zeilvrienden, Liesbeth en Andy, die een Noordkaper hebben, komen tegelijkertijd de haven binnen varen. Zij komen van Terschelling. Deze vrienden zijn in juni naar Engeland geweest met de boot en kunnen ons dus nog hele goede bruikbare tips geven.

Als de zeilen zijn opgedoekt en iedereen klaar is, duurt het niet lang dat iedereen aan een koud aankomstbiertje zit. Later op de avond zitten we in restaurant Zee van tijd; daar hebben we heerlijk gegeten. Ik val als vanouds als een blok in slaap. De volgende ochtend krijgen wij bij hun een Engels ontbijt. En kunnen de mannen nog wat handige dingen doornemen.