Lauwersoog

We hadden gezellige buren op Juist. Ze liggen allebei in Lauwersoog met hun bootje. Gistermorgen zijn 2 bootjes naar Borkum vertrokken, waaronder wij. Het weer was fantastisch. Een lekker zonnetje en een mooi windje van 15 knopen alleen uit de verkeerde richting. Helaas voor ons. We hebben moeten motorzeilen. Toch was het weer fijn om verder te gaan na 2 nachten Juist. We hebben ongeveer 3 uur gezeild en uiteindelijk ons anker onder Borkum in zee geplonsd.

Hans geniet van het mooie zeilweer

Het was op zich wel een moeilijke keuze. Want we hadden ook heerlijke kleine scholle kunnen eten en even met de buren een biertje kunnen drinken. De buurman van Juist was namelijk net 5 maanden onderweg geweest naar de Oostzee. Daar wilden we natuurlijk wel even mee praten. Zijn vrouw was net 1 maand geleden opgestapt in Bremer Haven.

Donkere wolken voor ons uit

Onze beslissing was genomen. Wij gingen lekker ankeren op het wad. Wel met genoeg water onder de boot, want we wilden de volgende ochtend met de laatste ebstroom mee de Eems op. Je kunt merken dat de dagen korter worden. We nemen allebei nog een duik in het koude zeewater, echt waar. En gaan dan lekker bij de kachel binnen zitten.

Vanmorgen ging de wekker om 6.50 uur. Een beetje slecht geslapen, vooral met opkomend water. De boot ging dwars in de golven liggen, omdat de wind en de stroming tegengesteld. maar even sterk waren. Pas toen de wind ging liggen, werd het voor ons rustiger en konden we verder snurken.

In de haven van LO met honderden meeuwen

Vandaag gaan we naar Lauwersoog. We moeten meerdere wantijen over. Altijd even puzzelen, hoe dat dan weer moet. De Eems moet je niet onderschatten. Er kunnen woeste golven staan en de grote vaart moet je omzeilen. Wij steken recht over en kunnen aan de andere kant van de Eems de boeien volgen richting het Groninger Wad. Zoals gepland, lopen we vast bij de eerste wantij. Daar wachten we op meer water. Daar maken we natuurlijk een ontbijtpauze van. Lekker even koffie zetten met een broodje erbij. Na bijna 2 uur kunnen we verder. Het andere bootje ligt verderop. Zij zijn een stuk ondieper dan wij. Ook zij gaan verder naar Lauwersoog.

Het is fantastisch zeilweer. De wind komt uit het noorden voor 1 dag. Precies wat we nodig hebben. Het is wel ontzettend variabel van 11 knopen tot 22 knopen. We komen rond 15.00 uur aan in Lauwersoog. We gaan in de buitenhaven liggen. De bemanning van Woest maar Kalm kwamen nog even een borrel bij ons halen. Zo konden we toch de mooie verhalen van de Oostzee horen. Morgen gaan we voor hoogwater naar Schier zeilen.

Toch gek om Schier zo dichtbij te zien, maar er niet heen te kunnen. Ik krijg dan een soort heimweegevoel. Daar had ik vroeger al last van. Nu nog maar even proberen te genieten van onze laatste vakantiedag. En morgen lekker naar Schier zeilen.