Vertrek

Wij zijn weer vertrokken naar een nieuw avontuur. Ons plan is om naar Zeeland te zeilen, begin oktober moeten we weer terug zijn. Vorig jaar, zelfde tijd, zijn we naar Engeland gevaren. Nu blijven we in eigen land, maar de afstand is bijna gelijk aan Engeland. Dus zo heel dicht bij huis is het nou ook weer niet.

Er zijn twee opties om naar Zeeland te varen:
- optie 1a is via het IJsselmeer, Noordzeekanaal, IJmuiden en dan buitenom
- optie 1b is via het IJsselmeer, staandemast route langs Gouda en Dordrecht
- optie 2 Den Helder/Texel en dan buitenom
Hans zou graag buitenom willen, maar wel met ideale weersomstandigheden en dat is N/O wind 10 tot 15 knopen. 

Donderdag 1 september

We nemen een bootje later naar Lauwersoog, daar ligt de Zeevalk. We worden luxe gebracht door Harm en Agnes met een auto vol proviand en andere (vast) onnodige dingen. Het is mooi weer en we willen rond 17.00 de sluis door om 's avonds op het wad te kunnen droogvallen. 

Ik moet echt even de boot spinvrij maken. Sorry spinnen, maar ik ben bang voor jullie. En het zijn zeker geen kleintjes. Ze zitten overal verstopt. In de kieren van scepters, in de reling en vooral in de lijnen. Ik zie het al gebeuren dat ik een stootwil moet verplaatsen, omdat we een sluis in moeten. Ik gooi zo alles over boord als ik zo’n dikke spin zie. 

Zoals gepland, gaan wij om 17.00 uur de sluis van Lauwersoog door en rond 19.00 uur liggen we voor anker bij een andere bekende boot, Indeweer. Eigenlijk wilden we verder dan we nu zijn en gaan dan ook later op de avond verder varen en komen zo over het wantij bij Engelsmanplaat. Het is een mooie rustige avond. En we slapen prima.

Vrijdag 2 september

We hebben goed geslapen en vertrekken rond 9.00. We nemen een nieuwe route. De zogenaamde Amasusgeul die niet op de kaart staat. We hebben de waypoints van onze zeilvrienden gekregen. En ze kloppen ook nog. Zeilen zit er helaas niet echt in. De wind komt overwegend uit het westen. 

Als we onder Terschelling komen, nemen we de gele tonnen. Dit is de route over de waardgronden. Normaal is dit gebied afgesloten voor zeilers, maar nu is deze route betond en mag je er langs. We besluiten om vannacht voor anker te gaan, net buiten de geul op het wantij bij Terschelling. We vallen nauwelijks droog. Ons plan om voor anker te gaan is avontuurlijk omdat het best stevig waait. Er zijn zelfs windstoten van 25 knopen. De voorspellingen waren dat de wind zou gaan afnemen, maar dat bleek niet zo te zijn. 's Nachts steigert de boot achter het anker en maken de touwen een kreunend lawaai. Die hebben het zwaar, net zoals wij, omdat wij er niet van kunnen slapen. 

Zaterdag 3 september

Vanmorgen een beetje uitgeslapen. Ik werd wakker van een vriendelijk zonnetje die via het luik naar binnen schijnt. Het waait nog altijd 15 knopen, maar we kunnen heerlijk buiten ontbijten in de zon en uit de wind. We willen vandaag naar de haven van Terschelling. Hier kunnen we mooi zondag blijven liggen, omdat er dan slecht weer wordt voorspeld. 

We vertrekken met hoogwater en gaan vlak onder Terschelling door. Het is een klein tochtje en komen om 13.30 aan in de haven. We hebben een mooi plekje aan de kade. Geen tijd te verliezen en we maken ons klaar voor een middag winkeltjes bekijken. Met als doel even bij de Walvis zitten op het groene strand. Er komen ongelofelijk veel charters aan, die met de ebstroom vanuit Harlingen naar Terschelling varen. Het is een fantastisch gezicht hoe deze grote boten kunnen manoeuvreren en netjes naast elkaar afgemeerd liggen. 

Als we na een rondje winkels bij de Walvis zitten, blijven de boten maar komen, het is weekend, daarom. Je hebt hier een mooi uitzicht over het groene strand en Vlieland, dat maar 5 zeemijl verderop ligt.


We hopen zondag nog een beetje te kunnen fietsen, maar als ik de weersvoorspelling moet geloven gaat het regenen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical