Flessenpost Azoren-Schier (deel 1)

Dinsdag 7 juli 2020

Toen we na zeven dagen voor anker te hebben gelegen uit Horta (Azoren) vertrokken, gaven de weersvoorspellingen rustig weer aan. Tot nu toe zijn de voorspellingen uitgekomen; het hogedrukgebied vaart met ons mee. De wind waait uit het (noord)westen; de kracht varieert van 5 tot 15 knopen. Wanneer onze snelheid onder de drie knopen zakt, zetten we de motor aan. 

De laatste dagen heeft de zon moeite om door de dikke wolkenlaag en de mist heen te branden. De wereld om ons heen is daardoor klein, grijs en saai. En dat beïnvloedt mijn stemming. Met de zon erbij oogt alles veel vriendelijker, is het lekker warm en stemt de mooie blauwe kleur van de oceaan me vrolijk. Morgen komt er - volgens de weerkaarten - meer wind langszeilen, vlak ten noorden van ons, aan de rand van een depressie. Daarom varen we tijdelijk bijna 90 graden oost, zodat we minder risico lopen de volle mep wind te krijgen. Onze positie is op 597 mijl van het waypoint, waar we diep water gaan verlaten en het continentaal plat op willen varen. Na dit waypoint is het nog ruim 200 mijl naar Falmouth. Het plan is om daar diesel en water te tanken, zonder dat wij officieel - laat staan met scheepshondje Happy - aan land gaan. 

We zijn bezig met alweer onze zesde grote oversteek. Inmiddels hebben we meer oceaan- dan kustmijlen afgelegd. Het wordt bijna routine. Ik weet nog goed hoe ik me voelde toen we aan onze eerste overtocht begonnen. Ik was gespannen en wilde alles perfect doen. En ik twijfelde over alles, zoals: Wat neem je mee onderweg? Hoe houd ik mijn groenten goed? Ik vroeg voortdurend advies en tips aan de ervaren oceaanzeilers, waar ik tegen opkeek. Er zijn een paar tips die ik onthouden heb: Maak het jezelf makkelijk en zet geen ingewikkelde gerechten op het weekmenu. En: Probeer te genieten van een bijzondere ervaring. Niet iedereen kan zeggen dat ie wekenlang alleen op een enorme, eenzame vlakte gedobberd heeft, waar je niets aan de horizon ziet. Kortom: gooi los die trossen, niet wachten, maar gaan! Dit kan ik nu ook uit éigen ervaring zeggen. 

  • pos 43 47.43N // 22 19.04W op 7/7 om 13.00 utc
  • sog 4
  • cog 80
  • bewolkt


Onze positie op dinsdag 7 juli 2020 om 13.00 utc

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical