Fietsen Fohr

Dinsdag 21 Juni
Barometer staat op 1017,4

Vandaag gaan wij fietsen. Dat zouden we eigenlijk gisteren doen, maar dat liet het weer niet toe. Vanmorgen zien we bewolking met kleine blauwe stukjes ertussen. Er staat nog een aardig briesje. Rond 11.30 vertrekken wij op onze vouwfietsjes. Wij willen langs verschillende dorpjes fietsen. Dit is een officiële fietsroute en die wordt dan ook door iedereen veel genomen.

Fohr is een plat eiland met dijken. Het landschap is mooi glooiiend met nog authentieke agrarische boerderijen, kleinschalig. Hun producten worden geëxporteerd naar de wal, denk aan graan, tarwe, vlees, melk. De melkkoeien lopen lekker buiten en zien er mooi gezond en schoon uit, dat viel mij op. De kalfjes mogen waarschijnlijk de eerste dagen bij hun moeder blijven. Iets wat ik eigenlijk nog nooit heb gezien. De akkers zijn bloemig en ruig.

De dorpen op Fohr liggen om de paar kilometer. Er zijn geen straten, maar smalle weggetjes met mooie oude bomen. De huizen hebben meestal rieten daken en grote tuinen, die vol staan met mooie bloemen en struiken.

Mooie akkers

De zon komt erbij en het wordt warmer, ik pel me uit. Ik ben weer veel te warm gekleed. Ik kijk jaloers naar Hans zijn korte broek. Mijn billen beginnen ook al aardig pijn te doen. Wij zijn nog maar halverwege onze fietsroute, die 40 kilometer is, en hebben de hele tijd tegenwind. We hadden de route andersom moeten doen. We gaan in Oldsum even een pauze in lassen. Hier is een leuk Inselcafe, waar alle fietsers elkaar weer tegenkomen. Ik plof neer in een heerlijke stoel met een zacht kussentje voor mijn…….! Het is een leuke plek.

Onze tocht gaat verder naar de dijk, die aan de Noordkant van Fohr ligt. Als je dijk oploopt zie je Sylt en Amrum liggen. Vanaf hier kun je ook wadlopen naar Amrum. Toen we onder Amrum lagen, hebben wij grote groepen zien aankomen. Onze fietstocht gaat verder naar de Zuidkant. Hier zijn smalle strandjes en het landschap verandert in kweldergebied. Je ziet slenken naar de zee lopen. Uiteindelijk komen we in het dorpje Nieblum aan. Dit moet een van de mooiste Duitse Noord-Friesland zijn. Een biertje hebben we wel verdiend. 

Als we rond 18.00 in Wyk aankomen, duiken we een kroeg in waar we naar de windstrijd Duitsland tegen Noord-Ierland kijken. We moeten nog uitkijken dat we niet voor Ierland juichen, maar het gevaar was achteraf niet groot. Duitsland was goed.

Morgen willen we naar Hooge gaan, onze eerste Hallig. Hans heeft bij een paar locals aan boord gezeten en daar een kleine conferenz gehad. Tips hoe we daar moesten komen en met welk tij. Fohr is ons goed bevallen. Er varen hier meerdere boten op en neer naar de wal. Vaak zijn er bij de haven drie tegelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical