Spiekeroog

Dinsdag 18 september

Ons plan was om om 7.30 te vertrekken, maar toen Hans om 7.00 uur op de dieptemeter keek, hadden we al geen diepte meer. Wegwezen. Mijn bed uit, warme kleding aan trekken, water koken, wc (geen tijd voor), grootzeil klaarmaken, stoten weghalen en opruimen, anker ophalen en dieper water zoeken. Fijn wakker worden. Onze buurboot zag ik net het hoekje omgaan richting Elbe. Het ondiepe bootje was al ver weg en ging het wad op.

We varen langs de noordkant van NW. Gisteren hebben we hier nog gelopen en goed gekeken hoe de geul liep. Staan de prikken goed? Zijn er wel prikken? Er zijn prikken, maar ze staan niet allemaal even goed. We zien het andere bootje al mijlen verder. Tenminste dat lijkt zo. We volgen de prikkengeul naar de Elbe en hijsen de genua. Als we veilig zijn en in dieper water zitten, hijsen we ook het grootzeil. Het eerste stuk sta ik achter het roer. Het waait stevig en ik kan net de boot houden. Als het nog harder gaat waaien, dan doen we er een rif in.

Op zee

Het is een superzeildag. De grote boten die de Elbe afvaren zijn voor mij een imposant gezicht. Het geluid van de motoren hoor je bij Neuwerk nog. Het is vergelijkbaar met het geluid van een snelweg waar je aan woont. Er is geen stilte, maar altijd hoor je die zware motoren door het water ploeteren.

Na een tijdje komt Hans boven water en neemt het roer over. Op tijd, want ik ben bang dat ik nog niet goed ben ingeslingerd op het wad. Hier op de Noordzee moet je wel een echte zeebonk zijn. En dat ben ik waarschijnlijk toch nog niet. Het waait stevig zo’n 20 knopen. We halen het bootje voor ons in, altijd leuk. Ik duik onder en ben even buiten dienst.
Als het water wat rustiger wordt en we boven Wangerooge zeilen, ben ik weer aanspreekbaar. Hans wil met mij overleggen wat we kunnen gaan doen. En we besluiten om tussen Wangerooge en Spiekeroog het zeegat te nemen om zo onder Spiekeroog droog te vallen voor de nacht. We zijn eigenijk net iets te vroeg in de tij. En zeilen nog iets door. Het water loopt weg en we wachten even op de vloed.

Een andere zeiltrip van ons hebben we dit ook gedaan, maar dan vanaf Helgoland. Het werd toen al donker. Nu zien we goed waar de boeien liggen en die liggen anders als op de kaart. Het is dus altijd goed opletten . We rollen de Genua in en gaan op de motor verder het zeegat door. We zien te veel golven en rollers voorons die we niet vertrouwen. Het gaat goed en we varen de geul af tegen de wind naar het ondiepste stuk en gooien daar onder Spiekeroog het anker uit. Bij het ankeren waait het nog altijd stevig en soms gaat het naar 25 knopen. De wind is zwoel en de zon schijnt. Dit schijnen de laatste mooie dagen te zijn van september.

We kijken steeds op windguru en we zien akelige kleuren. Verder in de week zien we paars en blauw. Dat staat voor 40/50 knopen wind. Waar moet je dan zijn. En komt het dan ook of wordt het steeds uitgesteld. Het weer is altijd een gemene factor in het zeilen. Het is je vriend of je grootste vijand. Nu weten we even niet zo goed wat we gaan doen. Maar het ziet er naar uit dat we morgenvroeg doorvaren naar Langeoog of als het allemaal goed gaat gelijk naar Norderney. We weten zeker dat deze haven geschikt is en veilig is voor zulke harde westelijke winden.

Voorspelling van Windguru

Na het ankeren hebben we weer even overleg. Wat gaan we doen. Blijven we vannacht buiten op het wad of gaan we naar Spiekeroog jachthaven. Dat laatste hebben we gedaan. Rond 18.30 HW liggen we in Spiekeroog. Sneller dan we hadden verwacht, zijn weer we terug op dit eiland, maar wel weer voor een bliksembezoek..We varen weer in dezelfde box en gaan ook eten in hetzelfde restaurantje en nemen ook hetzelfde gerecht als de vorige keer. We zijn wel voorspelbaar, hoor. Ze hebben lekkere jaren '70 muziek aan en we deinen allebei mee aan tafel. Van links naar rechts. Het komt waarschijnlijk door onze zeiltocht. Morgen deinen we weer verder.

LOGBLOG

Van Neuwerk naar Spiekeroog
Vertrek 7.30
Wind 12 kn Z, later 20 kn
Windvaan vanaf 11.00
LW Spiekeroog om 12.42 uur
Naar binnen bij Harle verkenner
Voor anker om 14.14 vlak voor wantij Spiekeroog
Trip tot ankerplaats 6.42, 38,8 M, 5.8 gem.