Fedderwardersiel

Maandag 10 september

Met goede moed en 2 duindoornbiertjes gingen we met onze vraag naar de enige Becker op Spiekeroog. Kunnen we in 1 tij over het wad naar de overkant van de Jade. Hij wist het ook niet. Zij hebben het zo druk, dat ze bijna niet aan zeilen toekomen. Leuke mensen die een bakkerij hebben, een café en een ijssalon. Afgelopen zomer waren ze voor het eerst weg en ook voor het eerst de Nederlandse Wadden bezocht met hun bootje.

We wagen het er morgen op en gaan, zodra we los komen. Dat is rond 8.45. Wij zijn de eerste boot die vertrekt uit de jachthaven. Volgende keer gaan we weer wat langer van Spiekeroog genieten. We wilden nu ook vertrekken, want er is voor morgen harde wind voorspeld. En voor je het weet, lig je weer 2 dagen verwaaid en kom je geen meter verder.

Hans heeft gisteravond nog een route gevonden van de Duitse Wattsegler om grote stukken af te snijden bij Wangerooge en bij Hoheweg. Maar daar moeten we eerst nog maar eens zien te komen. Er is verlaging volgens de buur-bootman die al 2 keer met zijn motorboot naar de vaste wal is gevaren om mensen weg te brengen. We zien het allemaal wel.

Wangerooge op de achtergrond

Het eerste stuk gaat mooi op de genua. We gaan best hard, zeker omdat we ook de stroom mee hebben. De zon wil er wel doorheen komen, maar heeft moeite. Dat blijft de hele dag zo. Op het wantij bij Spiekeroog wordt het toch best ondiep. De dieptemeter geeft geen diepte meer aan en het roer hoor je over de bodem schuren. Als Hans voorop gaat staan, zijn we weer los. De kiloknallers van Hans, hihi. Hoe later we in de tij komen, hoe meer water er op het wad komt te staan. Bij Wangerooge hebben we geen problemen. We varen vlak langs een zandbank met enorm veel zeehonden. Ik blijf het een leuk gezicht vinden. We hijsen het grootzeil erbij om meer snelheid te maken. We nemen nu een route die Hans gelezen heeft van de Duitse wadvaarders. De coördinaten zetten we in de plotter. Het lukt, vanaf T8 onder Wangerooge koersen we zuid/oost. Een stukje onder Minseneroog bereiken we de Jade. We hebben besloten om door te varen. We liggen mooi op schema, want we hebben de vloed nog altijd mee. Nadat we de Jade zijn overgestoken, beginnen we aan ons laatste stukje wad de Hoheweg. Ten Noorden van de grote toren varen we het wad weer op. Wij proberen de prikken op te pikken die langs de dijk staan. Maar door al die windmolens zijn ze zeer moeilijk te vinden. De windmolens lijken ook op prikken, uit de verte dan! Dat geeft weer een beetje een gerust gevoel op onbekend terrein.

Fedderwardersiel

Het wad aan de andere kant van de Jade is anders dan we gewend zijn. Er zijn geen eilanden, dus minder beschutting. Er zijn alleen zandplaten en riviermondingen. De jachthaventjes langs deze kust de Butjadingen zijn niet meer dan een gat in de dijk. Maar geven wel bescherming.

Fedderwaddersiel heeft twee haventjes. De eerste is een vissershaven midden het dorp. De andere is een gat in de dijk. Daar gaan wij liggen. Langs de kant staan veel stacaravans. Zij genieten van dit geweldige uitzicht over het wad. Aan de overkant zie je een industriegebied. Dit geeft ’s avonds een lichtspektakel.

Laagwater

De haven is leeg. En wij leggen mooi aan de kop van de steiger aan. Ook voor het mooie uitzicht. Bij hoogwater kun je over de dijk kijken en met laag water ligt iedereen hier lekker in de prut. De vingersteigertjes waar je overheen moet lopen is niet meer dan twee balkjes. Dus goed opletten. Na een welverdiend zeildagje nemen we een Anleger aan boord.