Norderney

Zondag/maandag 23/24 september

We gaan vandaag weer lekker verder. Eerder dan we hadden verwacht,. Maar we nemen gebruik van een dagje minder wind en gaan naar Norderney. De storm viel achteraf enorm mee. Als we de boot hebben volgetankt, gaan we over het wad naar Norderney. Het wad licht er stil bij of er niks gebeurd is. Of het stiekem een feestje heeft gehad en nu alles weer normaal is. We horen wel de Noordzee nog nazingen. De golven maken een enorm lawaai.

Er zijn vandaag meerdere boten te zien. Allemaal even van positie veranderen. Maandag gaat het namelijk weer hard waaien en ligt iedereen weer veilig binnen. Jammer genoeg is er nu zo weinig wind, dat er van zeilen niks komt. Het is ook koud; we hebben meerdere lagen aangetrokken.

Eerder dan we hadden verwacht, om 13.00 uur, komen we aan in een lege haven. Ik heb Norderney nog nooit zo leeg gezien. We nemen een mooi plekje met de neus in de wind. Als we goed vast liggen, gaan we naar binnen en zetten de kachel aan. Niet veel later begint het te regenen. Veel later die dag zijn we nog steeds binnen en hebben we de hele middag de buien over ons heen laten komen. Tegen de avond klaart het op en gaan we een ijsje halen in het dorp. Dat is zo’n 3 kilometer lopen. Een mooie wandeling om even op te frissen.

Witte koppen op de golven

's Nachts begint het echt goed te waaien. Wij hadden het idee dat het harder ging dan tijdens de echte storm. We hangen helemaal scheef en pas de volgende ochtend neemt de wind iets af. Omdat we gisteren de hele dag binnen hebben gezeten, wilde ik nu op op tijd de wal op. Lekker lopen in de wind. Af en toe een zonnetje pakken of een natte douche.

Het is fantastisch aan de Noordzee-kant. De zee is aan het bulderen en maakt mooie hoge golven, waardoor er veel schuim ontstaat. De lucht verandert per minuut. Dan is het donker, dan zie je een opklaring met zon. Je blijft kijken. Iedereen is op het strand en het is hoogwater. Het water wordt nog eens extra opgestuwd door de wind. Op sommige plekken moeten we over de hoge duinenrand lopen, terwijl er om de 50 meter een bord staat, verboden te betreden. Ik heb meestal wel respect voor die borden, omdat we te gast zijn, maar nu lopen we bijna file. Iedereen doet het.

De zee komt tot aan de duinen

We hebben heerlijk een kopje aardappelsoep gegeten met bockwurst in een leuke strandtent, Weisse Dune, waar iedereen naar op weg was, blijkt! Net als we verder willen komt er een enorme bui aan. We kunnen nog net in een bushokje schuilen waar meer mensen staan. Zij wachten allemaal op de bus die pas 2 uur later komt. Wij nemen de gok en lopen 5 kilometer terug naar het dorp en worden een beetje nat. In het dorp is het gezellig druk. Hans gaat in de kroeg zitten en ik bekijk een paar leuke winkeltjes.

Morgen gaan we verder naar Borkum. Ik hoop dat dan het zeegat tussen Norderney en Juist een beetje tot kalmte is gekomen. Als ik nu kijk, is het onrustig met veel witte koppen. Woensdag wordt weer een dag met wind. Waarschijnlijk gaan we donderdag weer verder en komen we steeds dichter bij Schiermonnikoog. De barometer staat inmiddels op 1033 HP!