Neuwerk

Maandag 17 september

Zondag (16 september) aan het eind van de middag rond 16.30 zijn we losgekomen van onze berg van slip en hebben we Spieka verlaten. Hans heeft nog redelijk beraad gehad met de mensen van de bootjesclub, die om 11.00 uur 's morgens al aan het bier zaten. Ze gaven onze goede tips om naar Neuwerk te komen. Er werden zelfs briefjes aan de boot gehangen met de beste ankerplekjes voor NW. Ze leefden duidelijk met ons mee. Ze vertelden dat er bijna geen gastenbootjes in Spieka komen en verbaasd waren als ze er lagen. Leuke haven, leuke mensen.

Beraad

Toch ben ik weer blij dat we weer verder gaan. Het is heerlijk weer en ik voel gelijk de rust op het water. Het eerste stuk is aardig beprikt. Verderop zijn ze het dit jaar gewoon vergeten, terwijl ze wel op onze zeekaart staan. Gelukkig hebben we waypoints gekregen en Hans zet ze in de plotter. Als de koers gunstig is, zetten we de motor uit en gaan we op de genua en het grootzeil verder. We gaan niet hard, maar kabbelen lekker door naar Neuwerk. Gelukkig vinden we het geultje dat naar NW gaat en volgen de geul met oplettendheid. Als het wat ondieper wordt, iets meer naar stuurboord en andersom naar bakboord. We zien nog een zeilbootje naar Nw gaan. Altijd leuk als er andere boten hetzelfde idee hebben. Zij gaan de kleine ondiepe haven in. Dat gaan wij niet doen. Wij ankeren ten zuiden van NW bij een trappetje in de dijk. Dat was een aanwijzing. Er komt deze week steeds minder water dus gaan we niet al te dicht bij het eiland liggen. Het schijnt een mooie harde zandplaat te zijn. Dus kunnen we morgen er gewoon vanaf met laagwater.

Lopend naar Neuwerk

We hebben redelijk goed geslapen met een kleine onderbreking. Als het water opkomt, is het altijd even onrustig. Je hoort het water langs de boot klotsen en als je los bent gekomen en de boot gaat weer aan haar anker hangen, wordt het weer wat rustiger en kun je verder met een tweede rondje slapen. We willen natuurlijk een rondje Neuwerk doen. Bij het afgaand water gaan wij van boord. We lopen met onze blote voeten naar het eiland. We nemen ieder een kleine rugzak mee met schoenen en een handdoek om onze voeten droog te maken. Het is mooi rustig weer. De zon komt er bijna door

Eerst even naar het bootje dat in de haven ligt, kijken. Het zijn twee mannen uit Spiekeroog. Zij steken 30 cm. Wij hebben het vanmorgen even met een meetlat opgemeten. Wij steken 88 cm. Te diep voor dit haventje, tenzij er een verhoging is. Aardige lui en wij lopen verder naar de vuurtoren. Je kunt een kamer boeken in de vuurtoren. Wij gaan haar natuurlijk beklimmen en genieten van het uitzicht. Onder ons zien we de beroemde paarden die met een wagen over het wad gaan naar Cuxhaven. Een mooi gezicht, maar ik heb er geen foto van gemaakt. Onze dagindeling wordt even anders dan normaal. Omdat wij weer op tijd naar de boot moeten voordat het water er aankomt, en dat kan soms verraderlijk hard gaan, besluiten we om een middaglunch te doen. We nemen allebei een heerlijk visje en een biertje erbij. De curryworst die ik steeds op elke kaart zie staan, ga ik later deze vakantie nog proberen en Hans de matjes.

Voor anker

Als we de dijk oplopen, zien we dat het water er aankomt. We trekken onze schoenen weer uit en lopen terug naar de boot. Mooie middag. Leuk eiland, maar wel gericht op toeristen. Kan het niet helemaal uitleggen wat ik er nou van vond. Ik denk dat ik vooral dit waddengebied mooi vind. Als afsluiter, en we moeten onze borrel nog verdienen, nemen we een plons in het koude zeewater. We moeten nog even aan onze verjongingskeur werken. Tjee, de kou gaat door merg en been. We trekken allebei een ijskoud gezicht. Even een paar rondjes om de boot om lekker warm te worden. Langs de ene kant heb je stroom tegen en langs de andere kant vlieg je uit de bocht met de stroom mee. Gelukkig kunnen we na afloop douchen met warm water buiten op de zwemplank.

Wandelen op Neuwerk

We krijgen een supermooie avond. De borrel die we verdiend hebben met zwemmen, nemen we voor op de punt. Het is windstil en er komen zelfs nog zeilbootjes onze kant op. De ene boot gaat de haven in; de andere boot komt even langszij. Het zijn Nederlanders die van Hooge zijn gekomen. Ze vragen even hoe het hier allemaal zit en waar de prikkelgeul is gebleven die wel op de zeekaart staat. Die is er niet, kunnen we melden, en wij geven onze waypoints door aan hun. Ze gaan ook ankeren. De avond wordt steeds mooier en de kleuren ook.

Mooie avond

Morgen gaan we verder terug naar Spiekeroog. Ondanks dat we nog een kleine twee weken hebben, gaan we terug naar het westen. Het zijn allemaal afwegingen die we nu moeten maken. De belangrijkste reden is, dat de wind nu gunstig is en de aangekondigde herfst die er aankomt. Aankomend weekend gaat het harder waaien en dan willen we in de buurt zijn van een veilige haven. Als we de weermannen moeten geloven, kan het zo een heel weekend lang hard waaien. Te hard waarschijnlijk om te gaan zeilen. Niets is zo veranderlijk als het weer, maar we moeten er toch rekening mee houden. Morgen vertrekken we om 7.30 uur. We gaan langs de noordzijde van NW en daar de Elbe op.