Groninger Wad

Donderdag 6 september

Gistermiddag zijn we met opkomend water vertrokken naar het Groninger Wad. Misschien iets te vroeg in de tij, want we blijven halverwege vastlopen. We zien de gele tonnen verder op het wad ook nog platliggen. We rollen de genua in en laten ons door de stroom en de wind over het wad hobbelen. Dit kun je natuurlijk alleen doen met heel rustig weer. We horen het roer schuren over de bodem met af en toe een hobbel. Als we met ons tweeën voorop staan, lijkt ons gewicht te helpen en gaan we weer een beetje vooruit. Dit kost ons meer dan een half uur.

Als we eenmaal over de ondiepte zijn, rollen we de genua weer uit. En maken dan gelukkig weer een beetje vorderingen. De wind trekt aan. Met een enorme omweg volgen we de rode tonnen naar het Groningerwad. We willen voor de nacht ankeren op het wantij bij Boei ZOL 42 om de volgende dag naar Borkum te kunnen gaan. Gisteravond zagen we al een enorme wolkenfront uit het westen komen. Er komt weersverandering aan.

Groninger Wad
Borkum

We hebben lekker rustig geslepen op het wantij. Als wij ons kop door het raampje omhoog steken, zien we een mysterieuze wereld. De zee is als een spiegel zo glad en het loopt door in de lucht. Je ziet dus geen horizon. Er is geen wind, geen rimpel te zien in het water. Er zijn ook geen boten, alleen een paar zwemmende meeuwen. Stilte voor de storm?

Eigenlijk was ons plannetje om nog een middag op het wad te blijven hangen. Ons te verplaatsen net voor de monding van de Eems. Daar te wachten op de laatste ebstroom die ons naar Borkum brengt. De weeromslag met regen op de buienradar heeft ons doen besluiten om door te varen naar Borkum. In de loop van de ochtend komen we aan in de jachthaven van Borkum. Het ziet er verlaten uit met hier en daar een bootje. Het is nog altijd een rommetje. Losse steigerplanken, of helemaal geen planken,. Als je loopt kleppert het deurtje van een verroest elektriciteitskastje, vingersteigertjes die scheef zijn, enzo. Maar toch komen we hier graag. Alleen al omdat ze hier de lekkerste Kleine Scholle bakken van Noord Duitsland.