De oversteek

10 september

Gisteravond heeft Hans een planning gemaakt. De vertrektijd bereken je aan de hand van de gewenste aankomsttijd en de afstand die je moet afleggen.We gaan uit van een gemiddelde snelheid van 5 knopen. Wij moeten een getijde rivier opvaren bij Southwold; dit kan alleen met opkomend water of met hoogwater. Het is HW om 10.00 uur. Vanaf dit tijdstip rekenen we terug naar het tijdstip van vertrek. Gelukkig komt de vertrektijd goed uit en kunnen we op een normale tijd in de ochtend vertrekken op de ebstroom.

We gaan het doen, dacht ik vanmorgen toen de wekker afging. Gisteravond waren we nog niet zenuwachtig, maar nu voelen we allebei toch een gezonde spanning. De wind lijkt aangewakkerd tot 4 Bft uit het oosten, wat voor ons heel gunstig is. Om 10 uur vertrekken wij uit de haven van Oudeschild. Als we buiten de haven zijn lijkt het een prachtige zeildag te worden. De zon schijnt en de wind lijkt minder hard te zijn dan in de haven. 



Als we de zeilen hebben gehesen, zetten we koers naar het zeegat tussen Den Helder en Texel. Bij de verkeerscentrale Den Helder melden wij ons dat we naar buiten gaan, dat is verplicht. Een oversteek naar Engeland kun je op 2 manieren doen. Je kunt kiezen voor een dagtrip, vanaf Oostende bijvoorbeeld, of voor een nachttrip, wat het snelste is. Vast staat dat je bij een nachttrip 1 nacht slecht slaapt. 

We varen het Schulpengat uit naar de aanloopton; dit is onze eerste waypoint. Vanaf hier zetten we koers naar Engeland, west/zuid/west, en gaan de volle zee op. Heel langzaam zien we Nederland verdwijnen. 

Hoe overleef je 24 uur zeilen? Dat vragen wij ons natuurlijk ook af. Toch hebben wij een paar dingen die we gaan doen:

- Wij besluiten om elk 2 uur iets te eten. 
- Op tijd warme kleding aan doen.
- Elkaar goed te informeren over hoe je je voelt.
- 's Avonds een rif in het grootzeil steken.

Na 9 uur zeilen gaat de schemer beginnen, het is dan 7 uur 's avonds. De zon zakt supermooi de zee in. Vrij snel daarna wordt het kouder en gaat de avond beginnen. Wij moeten dan nog 13 uur doorzeilen voor we in Engeland zijn en de haven van Southwold bereiken. Als ik er aan denk hoe lang we nog moeten, zakt de moed er soms wel even in. 

Het is een heldere nacht, je ziet de melkweg en ontzettend veel sterren. De maan is er niet en dit maakt de nacht superdonker. De zee die eerst nog vriendelijk was, is nu lelijk en donker. Wij horen alleen het geluid van brekende golven onder onze boot doorgaan. Als je vooruit kijkt, zie je alleen maar een zwart gat. Wij varen echt op de navigatie. Hierin zit ook de route die Hans heeft uitgestippeld met verschillende waypoints. 

De grote schepen zijn zichtbaar op de AIS (automatic identificatie system) en ons navigatiesysteem. Deze boten hebben een eigen vaargeul. Bij TX1, ons tweede waypoint, gaan wij deze vaargeul recht oversteken. Zo komen we aan de Engelse kant van de geul. Inmiddels hebben we een rif gestoken in het grootzeil. De wind wakkert aan tot 20 knopen en soms meer. 

Het is superkoud. Vanmorgen hoorde ik nog een weerbericht van Piet Paulusma en die zei dat het een koude nacht zou worden met temperaturen rond de 6 graden. Hans voelt zich inmiddels een beetje katterig. Ik daarentegen voel me alleen maar supermoe, door de Primatour die ik om de 6 uur neem tegen zeeziek zijn. 

Wat doen we hier midden in de nacht, alleen, op de Noordzee waar het 30 meter diep is met golven van 2 meter, die bijna de boot in willen rollen. Het is aardedonker en ijs- en ijskoud. We zijn allebei doodop en de nacht is nog lang niet afgelopen. Door iets ruimer aan de wind te varen, zetten we de stuurautomaat erop. Hierdoor kan Hans binnen slapen en om de 10 minuten kijken of er iets aankomt. Ik blijf buiten liggen, gewikkeld in 2 schapenvellen en 5 lagen kleding aan. Zo koud heb ik het nog nooit gehad. 

Heel langzaam komt de ochtend licht te voorschijn, het is dan half 6 in de ochtend british summertime. We moeten dan nog 2,5 uur zeilen voor we er zijn. Ik maak thee om warm te worden. 




















Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical