Terug op Terschelling

Woensdag 28 September

We liggen in Harlingen en zelfs in de binnenhaven kun je merken dat het buiten aardig hard waait. Het is springtij en dat kun je zien aan de dukdalven die helemaal onder water staan. De sluis van Harlingen gaat zelfs rond Hoog Water dicht, zolang er meer water is dan 110 cm boven NAP. Het waait 5 en de windguru heeft ook 6 voorspeld. We willen naar Terschelling en dat gaan we ook doen. Het is mooi weer, de zon schijnt en ook de temperatuur is nog steeds goed. Als het nou regent en het is koud en de wolken zijn grauw en grijs, dan zul je met windvoorspellingen van 6 niet naar buiten gaan.

Zie de Dukdalf

Wij doen een rif in het grootzeil en het eerste stuk houden we de motor erbij. Dit doen we omdat we de wind schuin van voren hebben. Nu hebben de zeilers vanaf Terschelling het goed en wij moeten boksen tegen de elementen. Ondanks onze koers zeilen we 9 knopen hard. Dit is wel een topsnelheid voor onze boot.

Als er Noord in de koers komt, kunnen we zeilen zonder motor. Dat gaat spectaculair. We wijken op zeil voor grote beroepsvaart. Na een paar keer overstag te zijn gegaan met harde wind, draait onze fokschoot om een pijp waar electriciteitsdraden doorheen gaan. Deze pijp staat boven op het dek. Niet alleen zit het vast om de pijp, maar ook is het een paar keer om de andere lijn heen gegaan. Ik moet naar voren om de schoot los te maken. Inmiddels waait het al 25 knopen en we gaan meer dan 30% scheef. Ik lijn mij vast aan de boot en kruip naar voren over de hoge kant. Nu moet ik over het dek kruipen naar de andere kant, de lage kant. Ik zet mijn voeten schrap tegen de reling en haal de fokschoot uit de knoop. Ik word drijfnat van de golven die over mij heen komen, maar het is me gelukt. Hans vertelde mij dat we 30 knopen hadden toen ik voorop zat.
  

Zeilend naar Terschelling

We speren verder en we zijn binnen 3 uur op Terschelling. De haven is leeg. We kunnen een mooi plekje uitzoeken met onze neus in de wind. Er komen direct 2 mannen naar ons toe om te vragen hoe het buiten de haven was. Ons antwoord: ruig. Zij zijn daarom ook blijven liggen en waarschijnlijk blijven ze morgen ook nog liggen want de voorspelling voor morgen ( donderdag ) is windkracht 7/8. Wij blijven ook.

Direct na aankomst gaat Hans op expeditie samen met de havenmeester. Het doel is om een overboord geslagen stootwil op te rapen van lager wal. Hoera, dit lukt! We spoelen de boot af met zoetwater en nemen dan zelf een zoetwaterdouche. Vanavond gaan we eten bij restaurant De Zee. Dit is zeker een aanrader en bellen van tevoren is ook aan te raden. Het is er gezellig klein en daarom snel vol. Het eten is heerlijk en de mensen die er werken zijn superenthousiast. Morgen hebben we dus een extra vakantiedag op Terschelling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical