Goes

Maandag 19 september / 20/ 21/ 22

Inmiddels liggen we in Brouwershaven (22 september), maar daarvoor zijn we in Goes geweest en in Goese Sas en hebben we voor anker gelegen op het Grevelingenmeer.

Maandag 19 september

We zijn maandag op de motor naar Goes gegaan. Het was lekker weer, maar geen zeilweer. Dus op de motor naar Goes. Even hadden we nog twijfels of we naar de haven van Goese Sas wilden, bij de sluis, maar een meneer in de sluis zei tegen ons, dat we echt gezellig midden in de stad moest gaan liggen. Dus deden we dat.

Haven van Goes

We lagen gezellig midden in een stadskom omringd met mooie pakhuizen. We hebben geluk dat het seizoen is afgelopen. In het hoogseizoen lig je 5 rijen dik. Er liggen nog een paar bootjes en de havenmeester is een relaxte pief. Die kwamen we de volgende ochtend om 11.00 uur tegen in de kroeg lekker aan een biertje. Zoals vele op het terras.

De havenmeester loopt de brug naar beneden

Dinsdag 20 september

Het is markt op het grote plein en heel druk. We waren vroeg wakker geworden door het alledaagse ritme van een stad. ’s Morgens om 6.00 begint de gemeente al met veegmachines, vrachtwagens beginnen al vroeg met laden en lossen en de schilders die vlak bij ons een monument aan het opknappen zijn, begonnen ook lekker op tijd.

Best wel even leuk een dagje winkelen in Goes. Hans heeft zich vermaakt op een terrasje met een krantje. We hebben besloten hier niet nog een nachtje te blijven. We gaan naar Goese Sas, bij de sluis. Later die middag, om 10 over 4, moesten we voor de brug liggen. Dit hadden we met de havenmeester afgesproken, hij moest 2 bruggen bedienen. Een aardige man, maar we konden hem nauwelijks verstaan.

Het is niet ver naar Goese Sas. Alleen even een kanaaltje doorvaren. Sas betekent sluis. Vroeger was dus eigenlijk alles open zee. Soms best wel raar als je eraan denkt. Op het water kun je het merken aan de soms enorme diepteverschillen. Soms zien wij op de dieptemeter verschillen van 35 meter. Dit zijn oude diepe geulen van vroeger toen het nog zee was.

De haven van Goese Sas is gezellig en goed opgezet. Je ziet nog een deel van de oude sluis. De havenkom is mooi omdijkt met bomen. Wij besluiten om buiten de kom te gaan liggen, voor het uitzicht. Je kunt hier goed fietsen en mooi wandelen over de dijk met uitzicht over de Oosterschelde.