Nieuw Water

Woensdag 15 /16 september

We worden vanmorgen (donderdag 16 september) wakker in Nieuw Water, Zeeland. Gisteren zijn we weer vroeg op pad gegaan om naar Stellendam te varen. Iets over zessen melden we ons bij de havendienst om vervolgens naar buiten te varen. Er zijn meer zeilboten, die zo vroeg vertrekken. De meesten gaan onze kant op, Zuid. We hebben de ebstroom 2 uurtjes mee en dan komt de vloedstroom.

Het is al vroeg warm, de 10 knopen wind die voorspeld was, is niet komen opdagen. We speren niet zoals gisteren, jammer. Veel boten zetten hun Gennaker erbij. Dit zeil dat je voorop omhoog hijst, is geweldig als er een klein windje staat. Wij hebben er ook 1, maar die is nog nooit onder ons bed vandaan gehaald. Het nu even uitproberen op de volle Noordzee, is niet verstandig.

Al snel horen wij de geluiden van de haven van Rotterdam. Het zicht is matig en je kunt jammer genoeg niet veel zien. Wij zeilen met nog 6 andere boten de Maasgeul over. Je mag de werkboten niet hinderen en daarom moet je goed uitkijken als je de geul oversteekt. Ook al lijken de boten ver weg, ze hebben een enorme gang.

De Maasgeul

Na Rotterdam komt Stellendam. Wij besluiten om door te varen naar Roompotsluis. Als de middag komt en de zon hoog staat, wordt de wind variabel. We kunnen haast niet tegen de stroom in zeilen en besluiten om de motor aan te zetten. De hele reis hebben we gestuurd met de stuurautomaat. Hierdoor heb je wat meer bewegingsvrijheid en konden we mooi in de schaduw zitten.

Roompotsluis

Het past!

Om vier uur gaan we door de Roompotsluis, voor boten het gat in de Oosterscheldekering. Deze heeft tevens een brug van 20 meter hoog, waaronder we door moeten. Volgens Hans is onze mast 16 meter, maar zeker weten doen we het niet. Als de sluisdeuren open gaan, zien we Nieuw Water. We varen de Oosterschelde op.

De wind is weer aangetrokken, maar we zeilen niet verder. We gaan ankeren in de Neeltje Jans betonhaven. Dit is een beschut plekje dat gemaakt is in de tijd dat de stormvloedkering werd gebouwd. Er liggen meer boten voor anker. We hebben vandaag 45 mijl gevaren. Als we dan eindelijk in Zeeland zijn aangekomen vieren we dat met een duik in het Nieuwe Water. Voelt anders, toch Hans?

Het is wel duidelijk dat we hier ontzettend veel mogelijkheden hebben om naar toe te gaan. Vanavond gaan we alles even goed door lezen en maken we keuzes afhankelijk van de wind. Zoals dat moet!