Onderweg

Zondag 4 september

Het belooft een slechte dag te worden met veel regen. Iedereen kijkt de hele dag op buienradar. Wij ook en we zien een klein gaatje rond 13.00 wanneer het even niet regent. Als we aangekleed voor de regen buiten op de steiger staan, zien we toch weer een aardige donkere wolk aankomen. Deze was niet te zien op buienradar. Het havenkantoor redden we nog net droog.

Iedereen is ermee bezig, met het weer. Het praatje gaat al snel over de regen en over de wind, die er vannacht was. En dat de Windguru het helemaal mis heeft. Wat moeten wij toch zonder al deze luxe middelen. Zouden we dan nog wel kunnen zeilen, vraag ik mij af. Tuurlijk, want dan hebben wij de havenmeester nog, die al onze vragen kan beantwoorden en de vuurtorenwachter die om de paar uur een weerbericht uitzendt. Laten we terug gaan naar die goede oude tijd.

Als de regen stopt, gaan we naar de Walvis. Dit is 10 minuten lopen en als buienradar het goed heeft, gaat het dan weer regenen. Wij hebben geluk, er gaat net een tafeltje weg en wij kunnen zitten. De tent is afgeladen vol en inderdaad het gaat regenen en niet zo’n beetje ook. Er komen mensen binnen die doorweekt zijn. Zeker niet op buienradar gekeken. Een uurtje later gaan wij weer verder wandelen. Volgens buienradar blijft het droog. Uiteindelijk blijkt het toch nog een redelijke dag te zijn geworden met zelfs een zonnetje. Morgen willen wij richting Vlieland. Droogvallen in het Franse gaatje.

Maandag 5 september

We willen droogvallen in het Franse gaatje, een zandplaat vlak bij Vlieland. Deze plaat blijft bij hoogwater ook droog. Maar naarmate de dag verstrekt, horen wij op de marifoon een weerbericht van de Brandaris. Zij voorspellen een harde wind 's nachts. Het gaatje gaat helaas niet door, maar we willen wel verder en gaan 1 uur voor hoogwater naar Vlieland. We gaan dan met laagwater door het Schuitengat. Hans twijfelt of we er door komen, maar volgens de havenmeester van Terschelling moet dat wel lukken.

Zeilen gaat helaas niet, we moeten tegen de wind in motoren. Gelukkig is het maar een klein stukje en de avond is mooi. Er staat bijna geen wind en we varen tussen de hoge banken door. Op 1 bank liggen wel honderden zeehonden. Zoveel heb ik er nog niet bij elkaar gezien. De drempel waar Hans bang voor was bij het Schuitengat blijkt 1,70 water te staan.

Als je naar de haven van Vlieland gaat, vaar je door de Vliesloot vlak langs het strand. Er kan hier enorm veel stroom staan, wel 3 knopen. Er tegenin varen is dan zwaar. Gelukkig komen wij tegen de kentering (stil water) binnen. De wind die voorspeld was later die avond is inderdaad gekomen.

De haven van Vlieland

Dinsdag 6 september

Toen Hans terugkwam van de douche had hij bedacht dat we misschien vandaag om 11.00 uur weg moesten gaan naar Den Helder. De wind zou redelijk goed zijn. Prima idee. Ik kon dan nog mooi even snel het dorpje inlopen om een paar winkeltjes te bekijken en broodjes bij de bakker te kopen voor onderweg.Toen ik op de terugweg was, belde Hans dat we het nog maar even moesten uitstellen en dat ik nog wel even verder kon shoppen. De wind ging opeens draaien naar Z/W. Jammer dat de wind, als die er is, steeds uit het zuid/westen blijft waaien. Zeeland, wij komen eraan, maar wanneer precies? Ondertussen genieten wij van onze vakantie.

De haven is gezellig druk. Wij liggen aan de kop van de steiger, een supermooi plekje. Het is gemoedelijk. Misschien komt het door de grijze golf, die nu aan het varen is. Daar horen wij natuurlijk niet bij! Mensen komen 's morgens laat op gang en tegen de middag gaan mensen pas van hun bootje af. Als je dan tegen 5 uur 's middags terugkomt in de haven is iedereen aan het borrelen. Heel gezellig allemaal.