Op naar Augustenborg

25 Juni

Na een woeste tocht van gister met veel wind is het weer vandaag veel rustiger geworden. We willen naar Augustenborg helemaal aan het einde van de fjord. Augustenborg is een oud stadje dat rond een slot is gebouwd. Maar we krijgen vanmorgen eerst bezoek van een zwanenfamillie. Ouders met 3 jonkies. Ze tikken tegen de boot om te zeggen, hier zijn we. Ik geef ze 3 boterhammen. Slimme vogels want ze gaan natuurlijk alle bootjes af die voor anker liggen.

Tegen half 10 vertrekken we op de genua de fjord in. We kabbelen langzaam vooruit met 4,5 knoop. Even wennen aan dit tempo, vergeleken met gisteren. De haven ligt redelijk vol. Hier liggen veel nationaliteiten bij elkaar, omdat dit een prima plekje is als uitvalbasis.

Om toch nog iets te doen aan onze conditie en onze lijn, fietsen we naar Sonderborg. Dit ligt 10 kilometer verderop aan de zuidwestoever van de Als. Dit is de hoofdstad van de Alsfjord en heeft meerdere havens. Wij gaan naar de haven bij de brug en zien daar 18 motorbootjes liggen uit Nederland. Deze 18 bootjes lagen ook bij ons in de sluis van Holtenau. Ook zij keren weer terug naar huis.

Vanavond gaan we alle kronen op eten die we nog hebben en moeten waarschijnlijk dik bij pinnen om de rekening te kunnen betalen. Denemarken is een duur land. We zitten buiten op een terras met een heerlijk zonnetje. We kijken naar alle bootjes die aan de kade liggen. Verder rijden er continu auto's voorbij, die graag gezien willen worden.

Ik neem een biertje van 8 euro, het was wel een halve liter. Later namen we een fles pino van bijna 30 euro. Het eten was superlekker, allebei een zeetong. Wat we uiteindelijk moesten betalen, is ons ontschoten. Hans kon de bon niet meer terug vinden.

Terug bij de boot, kwamen we nog even dik in actie. Watertank bijvullen, fietsen opbergen, bijbootje leeg laten lopen en aan boord tillen en de boot even snel een sopje gegeven.
Morgen moeten we eigenlijk weer een grote klap maken naar Kappeln, Duitsland. Dit is een trip van een dikke 30 mijl. Hopelijk is er wind.