Flessenpost Tréguier - Cherbourg

Een overtocht met slaapstop

We turen samen in een pikzwart gat. Het is 6.00 uur 's ochtends, wanneer we de isolatiesteiger bij Guernsey verlaten. 

We hebben redelijk geslapen na de slopende zeiltocht van de vorige dag: in 11 uur van Tréguier naar Guernsey. Hans had iets verkeerds gegeten en ik was zeeziek. De zee had geen medelijden met ons. Ze was onstuimig, wind tegen stroom. De tips en trucs van andere zeilers om zeeziekte te vermijden, zoals een watje in je linkeroor, droge crackers eten, water drinken en buiten blijven zitten, hadden niet gewerkt. We waren vlak na hoog water uit Treguier vertrokken. Daardoor voeren we een paar uur in een klotsbak, waar de westenwindgolven tegen de ebstroom botsten. Gelukkig werd het geleidelijk rustiger en kregen we de vloedstroom mee richting Guernsey, waar we voor het donker afmeerden. 

We varen de Grande Rade binnen.

In Cherbourg is ook de marine gevestigd.

Inmiddels staan we goed ingepakt in de kuip. Hans navigeert me langs de knipperende boeien van de Little Russel. Ons zicht is matig door mist en regen. Ik volg de instructies van Hans op, maar twijfel soms of we wel goed gaan. "Wat doet die rode boei aan bakboord?", vraag ik. Hans kijkt op de plotter. "Geen idee, we gaan goed", krijg ik als antwoord. Aan stuurboord zie ik allemaal visboeitjes. Visboeitjes in de vaargeul.., raar! "Zitten we echt wel goed?" "Ja, we zitten echt goed!" Pas tegen 07.30 uur wordt het wat lichter en zie ik een horizon. Eindelijk kan ik weer op zicht sturen en hoef ik niet meer alleen op de navigatieplotter te kijken of we goed gaan. 

We zijn zo vroeg vertrokken om de Alderney Race niet tegen te krijgen. De Alderney Race is een zeestraat, die tussen Alderney en Cap de la Hague loopt, een kaap aan de noordwestelijke punt van het schiereiland Cotentin in Normandië. Een verraderlijke doorgang, die de Cotentin scheidt van de Kanaaleilanden. Het is nu rustig weer, maar de Alderney Race valt niet mee en de golven zijn onrustig. Het is springtij en we spoelen met maximaal 11 knopen naar het noorden. Dit betekent dat we 7 knopen stroom mee hebben. Door de mist zien we niets van Alderney. Eindelijk wordt de zee kalmer en kunnen we na het ronden van de kaap koers zetten naar Cherbourg. We varen de indrukwekkende Grande Rade binnen, een enorme vestingmuur van vier kilometer lang in zee, gebouwd in de 18e eeuw. Tijdens de Franse revolutie zijn de werkzaamheden stopgezet, waarna Napoleon ze hervat heeft. Ook gaf hij opdracht een marinebasis aan te leggen. Uiteindelijk groeide Cherbourg uit tot een grote zeehaven.

Napoleon te paard

De grootste onderzeeër die voor publiek toegankelijk is 

Als we achterom kijken, zien we dat de mist blijft hangen bij Cap de le Hague. We hebben goed getimed en de hele route tot Cherbourg de stroom mee gehad. Om 13.00 uur meren we af in Port Chantereyne. Hier wachten we op goede wind om verder te kunnen. Tijdens een welverdiend etentje blikken we terug. Eigenlijk wisten we het al: navigeren in Bretagne en langs de Kanaaleilanden is uitdagender dan een oceaanovertocht van een paar weken van A naar B.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical