Flessenpost Suriname-Schier (deel 7)

Vrijdag 26 juni 2020

Als afsluiter van het eerste deel van onze tocht genieten we van een mooie laatste zeildag naar Horta. We zien bij een diepte van 300 meter, in plaats van drie kilometer, een grote groep dolfijnen en zeevogels. We hebben onze hengel net opgeborgen omdat we te hard gingen, maar daar zat vást vis!

Het is inmiddels donker als we de haven binnenvaren. Alleen het laatste stukje varen we op de motor. Met z'n allen
 staan we buiten in een donker gat te turen. Happy is ook wakker en als ze buiten in de kuip staat, gaat haar neus omhoog. Ze ruikt - beter dan wij - een andere geur dan die van de oceaan; ze ruikt lánd. We noteren onze aankomst om 4.00 uur lokale tijd. Het ankeren gaat vlot en we zien meer ankerboten om ons heen liggen. Tot grote vreugde van de heren heb ik stiekem drie Parbo-biertjes achtergehouden en koud gezet. We proosten en genieten in de kuip van onze prestatie en het uitzicht op een nog slapend Horta. In de vroege ochtend pikken we nog een paar uurtjes slaap en staan dan om 9.00 uur op. Ik heb brood gebakken en we gaan lekker ontbijten in de kuip. Het duurt nog geen uur, voordat iedereen op internet zit. Het is dus blijkbaar toch een gemis geweest.

Als de autoriteiten, zoals de maritieme politie, de bezorger van proviand en de havenmeester, langszij komen met papieren en andere zaken, krijgen we al snel weer het gevoel dat we van alles moeten. Dat hebben we lang niet meer gevoeld en dat was best wel fijn. We hadden gehoopt, omdat we dat op Noon-site hadden gelezen, dat we na vier weken op zee direct aan wal zouden mogen. Helaas is dat niet het geval. We worden pas maandag getest, omdat we pas op vrijdag zijn aangekomen. Dinsdag mogen we dan eindelijk onze voeten op vaste bodem zetten. Dit is even balen...

Verder is het een prachtige dag en liggen we heerlijk rustig in de baai voor de haven. We kijken uit op het stadje en de beroemde - door zeilers - getekende muur met daarachter de vulkaan Pico. Ik neem een heerlijke frisse duik in zee en kom er - na een rondje om de boot - totaal opgeknapt uit. De heren hebben zich ondertussen gedoucht. Voor Happy gaat er een hele andere wereld open. Ze mag vrij rondlopen op de boot en ziet en ruikt van alles. Ik had zo gehoopt dat ik met haar even lekker kon gaan wandelen. Inmiddels is onze proviand geleverd en ligt het bier, Sagres, in de koelkast. Vanavond gaan we nog maar weer eens proosten op onze tocht. We zitten heerlijk in het avondzonnetje in de kuip. De komende dagen houden we de weerkaarten goed in de gaten, want we moeten ook weer door.

• Pos: 38 31.06N // 28 37.56W op 26 juni om 04.00 utc

Voor anker in de havenkom van Horta op het eiland Faial (Azoren)