Flessenpost Suriname-Schier (deel 4)

Dinsdag 16 juni 2020

Azoren, here we come, but a little later! N
adat ik mijn vorige blog zo optimistisch afsloot, hebben de lage druk en flinke buien ons nog dagen lastiggevallen. De windrichting was vorige week: tegenwind. Eigenlijk hebben we sinds de 'draaikoers' N/NW naar koers NO te maken gehad met een lagedrukgebied, dat weinig bewoog en heel veel bewolking en buien met zich meebracht. De wind in de buien was goed te doen, maar dat weet je nooit van tevoren. Vooral 's nachts voeren we conservatief, met een soort stormtuig. Maar dan nog zijn de mannen buiten druk in de weer. Ik blijf met scheepshondje Happy binnen in mijn kooi, achter in de boot. Ik hoor van alles. Krakende en piepende lijnen, klapperende zeilen en enorme dreunen, doordat de punt van de boot op de golven klapt. Als alles buiten weer onder controle is, kletsen de mannen nog even na en gaan ze naar bed. 

Net toen we dachten dat het klaar was, kwamen de slechtste dagen. Alles grijs, grijzer, grijst, veel buien en het ergste: flinke golven van opzij. Dat was niet zo fijn en we waren alledrie een beetje katterig en moe. Buiten zitten was geen optie. De kuip werd regelmatig met oceaan- en regenwater overspoeld. Twee dagen binnen zitten of beter gezegd liggen op bed was het beste. Luisteren naar het krakende houten meubilair van de boot. De kok, ik dus, laat het koken aan schipper T. over, die door de trek drie jaar oude Spaanse blikken opentrekt: linzensoep met tonijn. Niet al te warm maken, dan kun je het gelijk en snel opeten. Ik pas. Wat blijkt: bijna alles uit blik is nog jaren na de houdbaarheidsdatum goed te eten. De mannen hebben sinds twee dagen een lange broek aan. Het is iets kouder geworden, vooral 's nachts en in de ochtend. Ik stel het nog maar even uit. Het is nog prima te doen en ik hoop dat de warme kleding en zeilpakken nog lang in mijn koffer kunnen blijven. 

Ik heb ook nog een paar leuke oceaanberichten. Sinds vandaag bevinden we ons op een afstand van minder dan duizend mijl (930 mijl) tot de Azoren en zijn we uit het orkaangebied (boven 30 graden NB). Afgelopen zondag zijn we gaan douchen, dat werd tijd! We begonnen een beetje te stinken en mijn haren stonden - zonder elastiekje - recht op mijn hoofd door al het zout. We zien op de weerkaarten een storm op de Azoren. Het zal toch niet.... 'Gelukkig' zijn we nog een eind weg. Afgelopen nacht verscheen er een Liberiaanse tanker op het scherm, waarop ons alarm afging. De tanker en sy Happy lagen op aanvaringskoers. De mannen riepen de tanker met de marifoon op. Pas na een minuut of vijf van herhaalde oproepen werd op de brug van de tanker iemand wakker. De tanker stuurde 30 graden westelijker en het gevaar was weer geweken.

  • Pos: 31 14.51N // 45 06.16 W
  • Cog: 20
  • Sog: 5
  • Wind: 15 kn O


Onze positie op woensdag 16 juni 2020

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical