Snel langs de Opaalkust!

We willen eigenlijk zo snel als mogelijk langs de Franse Opaalkust. Hans kan niet wachten, hij wil graag naar Bretagne lekkere schelpjes eten. We hebben 5 nachten in Oostende gelegen. Wij vonden het verrassend leuk. Het stadje zelf, de haven en de goede verbindingen met het openbaar vervoer naar allerlei andere leuke steden.

Wij zijn naar Brugge geweest op zondag….tja dat kwam zo uit! Brugge staat op de lijst van Unesco Werelderfgoed en trekt enorm veel toeristen aan. Het schijnt één van de drukst bezochte steden van België te zijn. Je ziet door de mensen bijna de mooie gebouwen niet meer, maar dat is ook weer heel vermakelijk. Iedereen loopt net als bij het uitlaten van je hondje met een selfiestok rond. En fotograferen elk plekje. We hebben een leuke dag gehad in Brugge ondanks dat we daar niet alleen waren. Een rondleiding in de stadsbrouwerij de Halve Maan was interessant en lekker. Zij zitten midden in het historische centrum van Brugge in een oud gebouw met een panorama uitzicht over de stad. Ze brouwen hier o.a. 5.000.000 liter Brugse Zot per jaar. Er is zelfs een pijpleiding aangelegd van 3 kilometer onder de stad door naar een industriegebied waar ze het bier bottelen en distribueren. Met wat omzwervingen door de sfeervolle straten komen we bij een restaurant de Passage uit. Hier gaan we Vlaamse stoof eten met zelf gemaakte friet. Super lekker!

Brugge

Als we door de sluis van Oostende gaan voelen we weer die heerlijke frisse zeelucht. We hebben fantastisch gezeild. Het eerste stuk langs de kust is niet echt mooi. Je ziet alleen maar industrie. We leggen aan in Duinkerke voor de nacht en gaan de volgende ochtend weer verder naar Boulogne.

Boulogne is een stad waarvan je eerst denkt, nou we gaan maar weer verder. Maar er stond geen wind om verder te gaan dus hadden we een dagje vrij. De haven ziet er niet echt charmant uit. Het is slecht onderhouden, maar alles is aanwezig. Het ligt er wel mooi vlak achter een grote sluisbrug die verbinding geeft naar het centrum. Hans heeft geluk en kan s’avonds in een jongeren café voetbal kijken, Ajax tegen Tottenham. Langs de lange kade rechts van de jachthaven wordt door kleine vissersbootjes vis afgeleverd die direct aan de voorkant verkocht wordt. Verser kan het niet. We komen steeds dichter bij het land van de Fruit de Mer, Hans zijn droomland. Ik ben iets minder enthousiast. Ik droom over Spaanse tappas, maar dat duurt nog even.

Lege haven van Boulogne. Meer foto's bekijken!

We gaan een mooie wandeling maken naar een kustplaatsje Wimereux ten noorden van Boulogne. Hier loop je over de mooie zeeboulevard. De huizen zijn goed bewaard gebleven en zien er kleurrijk uit. Het doet een beetje koloniaal buitenlands aan.

Onze vrije dag is goed besteed. Er was inderdaad geen wind en er hing de hele dag mist op zee. Morgen gaan we een klap maken naar Dieppe, hier zijn we 2 jaar geleden ook geweest. Dit is een tocht van 54 mijl. Het tij en de tijd is wat ongunstig dus kiezen we ervoor om 4.00 in de morgen uit te varen. Dit zien we ook als een goede oefening.

Kustplaatsje Wimeraux

Het is nog pikkedonker als de wekker gaat. Gisteravond hebben we alles al gereed gemaakt en we kunnen nu zo vertrekken. De lichtbakens geven houvast voor de juiste koers naar open zee. In de grote baai waar het nog rustig is hijsen we de zeilen. De kleine vissersboten zijn allemaal al aan het vissen. Ver op zee zien we kleine lichtpuntjes van de bootjes. We hebben een mooi windje en stroom mee. We zijn dik ingepakt. Ik zelf heb zeker 4 lagen over elkaar aan, een muts op en handschoenen aan. Het blijft de hele dag koud, bewolkt met soms een spatje regen. Later die middag moeten we zelfs een rif in het grootzeil maken omdat de wind aantrekt naar 20 knopen. Het zicht is slecht en we zien Dieppe pas op 2 mijl tevoorschijn komen. We hebben er 10 uur overgedaan. Sneller dan we hadden gedacht. Hier begint Normandië. De zee wordt mooi helder en groen van kleur en het verval is zeker 8 meter. De Normandische kust zullen we ook snel aandoen. Het onbekende lokt.

Als we aanleggen komt de zon ons even lekker opwarmen.