Ile de Batz

Pak je kans!

We werden vanmorgen wakker van de misthoorn van de ferry, die om de 30 tellen afging. We liggen al twee dagen in de Marina van Roscoff. Heerlijk hoor en we hebben ook fantastisch gewandeld. De hele baai rond en een stuk van de bekende kustroute, de GR34. We kunnen het niet laten en kopen in een winkeltje een schelpenmandje om er schelpen mee te kunnen spoelen. Ik raak steeds meer gefascineerd in die dingen, komt door de moules! Tijdens onze wandeling over het wad zagen we veel mensen zoeken. We hebben even bij een mevrouw in het emmertje gekeken. Zij zocht vooral kleine slakjes, Bigorneaux. Die zie je overal liggen, maar de moules zijn goed verstopt. Meestal zitten die in het wier. Zij raapte ze alleen als vrienden kwamen eten.

Nu de dinghy gerepareerd is en het weer heel rustig blijft, willen we vanavond met hoogwater naar Ile de Batz gaan. We moeten deze kans pakken. Het is een klein stukje varen, maar wel een klein stukje met rotsen waar je door heen moet varen. Met de waypoints van de Vedette en de navigatie erbij durven we het wel aan. Maar als je het aan een lokale vraagt zijn ze sceptisch, moeilijk, rotsen en nauw.

Ile de Batz

Met pal hoogwater om 20.00 uur gooien we de touwen los en gaan we naar Batz. Het gebied dat we met laagwater hebben gezien en bewandeld, is nu een grote baai met water geworden. We doen net of het laagwater is en Hans navigeert mij door de nauwe doorgang, wat natuurlijk nu heel breed lijkt. We ankeren in vier meter diep water en liggen 150 meter van het strand van Ile de Batz af. Er liggen nog een paar zeilbootjes.

We slapen prima. Geen piepende touwen of klotsend water tegen de boot. Dit blijkt dus een superbeschut plekje. Vanmorgen was er weer mist, maar het trekt gelukkig ook weer weg en de zon komt tevoorschijn. Na ons ontbijt in de kuip pakken we onze dinghy om naar de kant te roeien. We hebben onze wandelschoenen al aan getrokken voor een wandeling over het eiland langs de kust.

Mooie plaatjes tijdens onze wandeling. Meer foto's zien!

Maar eerst verkennen we het dorpje even en komen bij een pizzeria, crêperie, bar, tabac, presse restaurant terecht. Al deze titels op de gevel zorgen ervoor dat er voor ieder wat is. Er staat een rijtje stoelen met tafels langs het gebouw bijna op de weg. Hans kan er nog net tussen komen. We nemen een café crème, die altijd te sterk is. Het is een komen en gaan van lokalen die allemaal tabak komen kopen. Wij nemen een koffie, de meeste andere mensen nemen een biertje of een wijntje. Het is bijna weer lunchtijd! Er rijden tractoren af en aan door het dorpje. Ook vlak langs het terras. Op een gegeven moment zien wij een oud vrouwtje van in de 80 voorbij rijden. Stoer mens, hoor! Dit eiland blijkt al eeuwen zelfvoorzienend te zijn en als je rondloopt zie je veel akkerbouw. Het is net alsof je door de moestuin loopt. De aardappels zijn net vers van het land gehaald. Ile de Batz-aardappels zijn berucht en beroemd. Ze beweren ook dat ze veel andere groentes exporteren naar Europa. En wij hebben ze mogen proeven.

Kleine postzegeltjes vanuit de vuurtoren. Meer foto's zien!

Als wij terugkomen van de wandeling en een bezoek hebben gebracht aan de vuurtoren van 42 meter hoog moeten we met onze blote voeten door de drek naar onze boot. Het is inmiddels laagwater en het duurt nog wel even voor er weer water is. De dinghy laten we achter op het strand, die halen we vanavond op als er een beetje water staat. Maar onze timing is niet helemaal goed. Het water is inmiddels te hoog geworden en Hans gaat in zijn onderbroek de Dinghy ophalen. Zodat ik weer droog naar de kant kan. Later die avond gaat het nog een keer mis. We hebben de dinghy te laag op de pier vast gemaakt en ligt in diep water. Hans gaat wederom in zijn onderbroek de dinghy ophalen. De volgende dag is onze tactiek: op het terras zitten met een biertje en dan wachten tot het water komt. Als je ankert, dan moet je rekening houden met het tij. Maar dat wisten we eigenlijk wel!

Droogvallen in de baai. Meer foto's zien!

Wij vinden Ile de Batz een geweldig leuk eiland. Echt een aanrader!