The Race

We hebben het hier DOL-FIJN!

Nog een klein ochtendje in Port en Bessin. Het is heerlijk weer en we struinen wat rond en kijken nieuwsgierig naar wat de vissers allemaal aan het doen zijn. Altijd bezig, met gereedschap. De meeste boten zijn vies en roestig. De vissers zelf ook, valt mij op.



St. Jacobschelpen

Begin van de middag gaan we door de sluis en hijsen het grootzeil binnen in de beschutte voorhaven. We maken een slag de zee op om daarna overstag te gaan om zo een lekker windje in de zeilen te vangen. Als we een lekker gangetje hebben zie ik ineens iets. Hans is binnen en ik roep: dolfijn! Het is een kleine groep van 3 dolfijnen die onder de boot door duiken. In mijn enthousiasme vergeet ik helemaal te sturen. En de boot maakt bijna een overstag. Ik had ze nu niet verwacht. Ze zijn te snel voor een foto, maar er komen vast nog wel veel meer tijdens onze reis naar het zuiden.

Als ik mijn slag afmaak en we overstag gaan speren we in 1 stuk naar St-Vaast, zo’n 25 mijl. De getijstroom is hier best moeilijk te begrijpen. Het is een stuk complexer dan op ons eigen wad. Hier heb je stukken van 6 knopen stroom. Handig als je die mee krijgt.

Na 5 uur zeilen gaan we voor het eerst ankeren met onze nieuwe Mantus-anker. Het is een pronkstuk voorop de boot en speciaal aangeschaft voor deze reis. Deze moet de boot nog beter verankeren zodat we gerust kunnen slapen of de boot kunnen verlaten. Het anker graaft zichzelf helemaal in de bodem. Er zit ook een nadeel aan; soms zit het zo vast dat het een hele klus is om het anker omhoog te krijgen. Maar daar zijn weer allemaal trucjes voor, geloof ik. Even kijken op You-Tube!

We hebben een redelijke ankernacht gehad. We maken een ontbijtje en kunnen zelfs buiten in de kuip zitten. Onze volgende stop zal Cherbourg worden om te schuilen voor de wind en de regen die voorspeld is. Cherbourg is een grote haven met goede faciliteiten. Het is 26 mijl varen en we zullen goed de kapen in de gaten moeten houden, ook met kalm weer. Kapen moet je nooit onderschatten en met gepaste afstand passeren. Heb eerbied voor de kapen, lees je steeds.Wij gaan ruim voor de kust langs en als we de stroom mee krijgen gaan we gemiddeld 9 knopen. Het is alsof je van een glijbaan afgaat of op een elektrische fiets zit met ondersteuning. Je hoeft er nix extra’s voor te doen. Kon het altijd maar zo gaan. Als dan opeens de stroom minder wordt en je nog maar 6 knopen gaat is het net of je stil ligt. Onze boot van 10 meter heeft normaal een gemiddelde van 5/6 knopen. 

Het is jammer dat we Cherbourg niet in kunnen zeilen. De wind is gaan liggen en we gaan op de motor verder. De enorme buitenpieren van de haven steken een mijl in zee. Cherbourg is een strategische haven die halverwege het kanaal ligt. Het is een springplank naar de Kanaaleilanden, Bretagne of Z-Engeland. De haven is tot 6 keer veroverend door de Engelsen. Enorme bunkers en forten langs de hele kust zijn daar nog van overgebleven. Er zit een enorme stenen schild om de hele haven heen. Een stuk van de haven is mede daarom militair gebied gebleven. De aanblik van de haven doet vermoeden dat hier veel strijd is geleverd.

In de haven kun je goed eten en gezellig loungen met mooi uitzicht over de hele haven. Of je kunt in 15 minuten de stad inlopen. Wij gaan de volgende dag de stad in om proviand te kopen. Dit doen we op geheel eigen wijze. We nemen een lange wagen van de haven mee en gaan dan als paard en wagen door de stad. Het ziet er komisch uit, vooral als we volgeladen terug moeten. Ook doe ik hier mijn was. We hebben het elke dag nog heel druk. Waardoor onze leesboeken nog nutteloos in de kast staan. 


Provianderen. Meer foto's zien!

Cherbourg naar Alderney is 23 mijl varen. De eerste keer dat we dit deden, 2 jaar geleden, begon iedereen over de Race. Ik citeer letterlijk uit de pilot wat hierover geschreven staat: This part of the Channel is where the tide really begins to rumble. To the foolisch they delivers preview of Armageddon. To the wise, under power or sail, they are a thrilling glimpse of strength of nature, offering ridiculous progress at no extra charge. Working the tides is everything here. AMEN!

Een leuk weerzien met Alderney. Voor ons het leukste Kanaaleiland tot nu toe. We liggen aan een monoring en hoppen gelijk op een taxiboot naar onze vrienden in de pub, The Divers Inn. Zouden ze ons nog herkennen. Zo van daar heb je die twee van vorig jaar uit Holland. Het is er lekker druk en we nemen een plaatsje achterin bij het raam bij de duiker, die er vorig jaar ook zo stilletjes bij zat. We kijken op de klok. Net als vorige keer zijn we weer vergeten dat hier de klok 1 uur achteruit gaat. De mannen aan de bar zijn allemaal bouwvakkers. Stoere praat en niet even netjes omkleden voor een avondje uit. Nee, gewoon lekker in je smerige stinkende werkkleding. Geweldig vinden wij dit. Alleen de toerist ziet er hier netjes uit. 

Alderney. Meer foto's zien!

Jammer maar we blijven hier maar 1 nacht en gaan de volgende dag vroeg verder naar Jersey of wordt het toch Guernsey. Het wordt Guernsey. We zijn iets te laat vertrokken in de morgen om naar Jersey te kunnen. Dat uur brengt toch verwarring. We gaan de Alderney Race op en het eerste stuk is heftig. De golven zijn niet eenduidig en doen maar wat. Het lijkt wel of ze nog aan het dansen zijn op de live muziek van gisteravond: The Boys Are Back In Town. Leuke band trouwens! De Race zien we nu in actie en we speren met 12,5 knoop over het water. 

Guernsey. Meer foto's zien!

Als we in St Peter Port aankomen kunnen we gelijk naar binnen varen en hoeven we niet te wachten voor de drempel die voor de haven ligt. Guernsey is ook een leuk eiland, maar heel anders als Alderney. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Schiermonnikoog en Texel. 

Na Guernsey volgt voor ons het grote nieuwe avontuur, Bretagne.
On Se Parle En Bretagne!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical