La Rochelle

Waar is ons pakketje?

Om het beeld compleet te maken, zeilen we, voordat we naar La Rochelle gaan, langs Fort Boyard, dat vlak bij het eiland Ile de Aix ligt. Een enorme ovaalvormige, stenen massa van 
68 meter lang, 31 meter breed en 20 meter hoog, gebouwd op een zandbank midden in de oceaan. Het heeft aan alle kanten kanonsgaten voor de verdediging tegen de Engelsen. De bouw van dit fort blijkt uiteindelijk een zinloze zaak te zijn geweest, omdat de techniek de bouw ingehaald heeft. Misschien heeft het fort zijn werk gedaan als afschrikmethode. Nu dient het als toeristenmagneet.

Even langs fort Boyard

Het is een prachtig mooie ochtend om naar La Rochelle te zeilen. We kunnen in de grootste haven ter wereld gaan liggen (4000 ligplaatsen!), maar onze voorkeur gaat toch uit naar de oude stadshaven. Midden in het mooie, sfeervolle centrum van La Rochelle en naast de ferry ’s, die duizenden dagjesmensen meenemen naar Ile de Aix en Fort Boyard, liggen
 twee steigers voor gastboten.

We hopen snel ons pakketje uit Nederland te krijgen, zodat we verder kunnen naar het zuiden, misschien wel naar Capbreton. Dat gaat dan onze eerste grote klap worden. We slaan de haventjes aan riviermondingen liever over. Om deze veilig binnen te lopen, moeten de omstandigheden goed zijn en moet er geen hoge deining vanaf de oceaan zijn. Als back-up nemen we Port Royan, maar zover is het nog niet. Als we hier drie nachten blijven, is er één nacht gratis. Best een goede deal en gezien het trage verloop van ons pakketje gaan we dat zeker halen. 

We liggen veilig achter de oude stadsmuren

Inmiddels is het dag 5; het pakketje is in La Rochelle aangekomen, maar niemand weet waar. Hans hangt regelmatig geïrriteerd aan de telefoon, maar we worden niet heel veel wijzer. We hebben onze hoop op maandag gevestigd en kunnen dan misschien dinsdag weg.

Ondertussen vermaken we ons prima. Elke avond lopen we over de bomvolle, gezellige boulevard met terrasjes en restaurants, met op elke hoek een artiest met eigen repertoire. Aan publiek geen gebrek. Achter de boulevard is het een stuk rustiger en gemoedelijker. De mooie, oude binnenstad bestaat uit smalle straatjes en witte kalkstenen, hoge gevels, die dicht tegen elkaar gebouwd zijn. De oude boogconstructies, die heerlijk schaduw geven, waren vroeger plekken voor handelaren. Nu kun je er heerlijk uit de zon winkelen. Les Halles is een oude overdekte markt uit de 19e eeuw; hier kun je nog steeds terecht voor verse producten of voor een terrasje.

De gezellige oude binnenstad. Klik hier voor meer foto's. 

In de oude stadshaven liggen nog twee andere Nederlandse boten. Zij zijn weer op weg naar het noorden. Eén van de namen van de boot, 'Onrust', komt ons bekend voor. Als Hans poolshoogte gaat nemen, blijken dit de mensen te zijn, die wij drie jaar geleden in Stellendam tegengekomen zijn. Zij kwamen toen net terug van een reis van vijf jaar over de wereldzeeën in een stoere aluminium 45 ft. En wij gaan nu, geen vijf jaar hoor! Dat is toch wel bijzonder. De andere boot heet Oberon; deze komt uit Harlingen en is net terug uit Spanje. Dus daar even wezen borrelen om de verhalen en misschien wat tips te horen. Aardige mensen waar we elke ochtend even zijn gaan koffiedrinken. De koffie was misschien te lekker!

We hopen dat het pakketje snel boven water komt, zodat wij weer verder kunnen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical