Bij IJmuiden linksaf!

Inmiddels hebben we Nederland verlaten en liggen we al een paar dagen in Oostende.

Met goede hoop zijn we uit Amsterdam-Noord vertrokken. De gasinstallatie is goed gekeurd en de motor doet het ook. Misschien moest die nog even uit zijn winterslaap komen. Het is heerlijk weer en we lopen al een paar dagen in onze korte broek rond. Deze hadden we eerst opgeborgen onder ons bed. De zomerkleding is voor straks hadden we bedacht. Maar de aanhoudende hoge druk brengt iedereen al in een zomerse stemming.

Ons nieuwe leven voelt nog als een lange vakantie. Ik ben heel benieuwd wanneer het besef van tijd en dagen echt verdwijnt. En ons nieuwe huis voelt vertrouwd. Maar de eerste week is het toch altijd weer even wennen. Bulten op je kop en blauwe plekken over je hele lichaam is bijna standaard de eerste dagen. Ook is het bed iets harder dan thuis. Dus de eerste dagen kom je met een stijve rug uit je kooi gerold. Elke dag douchen zit er voorlopig niet in. Een keteltje water opzetten en een washandje werkt ook prima. De stofzuiger is ingeruild voor een veger en blik. En de tv is nu een heerlijk boek geworden. Je kunt overal lekker uit eten, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dus wordt er gekookt op de boot. Ik heb allerlei recepten bewaard die snel, makkelijk en lekker zijn. Ik heb zelfs eerst een paar dingen thuis uitgeprobeerd. De oven die wij ook hebben is nog als nieuw. Maar daar gaat straks verandering inkomen. Er moet BROOD gebakken worden enzo….Dat lees je in allerlei zeilboeken. O ja, en Hans moet gaan vissen. De hengel moet nog worden aangeschaft.

Als wij bij IJmuiden linksaf gaan en de Noordzee opvaren is het wel duidelijk dat dit voor ons het ultieme gevoel geeft van vrijheid. De geluiden de geur van de zee en de wind voelt voor ons heel vertrouwd. Dit wordt voorlopig onze speeltuin.

Wij vertrekken vroeg uit Scheveningen

Wij zeilen langs de Nederlandse kust en alles gaat goed. Wij zijn erg tevreden over ons zeiltochtje naar Scheveningen. De volgende dag willen we een klap maken naar Cadzand, maar dat werd Roompot. Onderweg kregen we toch weer problemen met de motor die geen koelwater uitspuugt. Wij zeilen zolang door als we kunnen naar de sluis van Roompot. Daar leggen we de boot aan een wachtsteiger vast. We vullen zelf met de hand de wierpot met zoutwater en het probleem is dan tijdelijk opgelost zodat we naar Roompot haven kunnen varen. Hier konden ze ons niet verder helpen omdat ze het in deze periode veel te druk hebben. We besluiten om de volgende dag naar Oostende te gaan. Maar dat werd Blankenberge. Een zware tocht omdat de wind tegenviel en de stroom kregen we langer dan we hadden gehoopt tegen. Blankenberge is een kustplaatsje met enorme hoge flat gebouwen. Maar achter deze hoge flats schuilt een verrassend leuk stadje. De dag erop willen we dan toch proberen om naar Oostende te gaan, ondanks ons koelwater probleem. Het leek een rustige dag, maar toen wij de touwen hadden losgemaakt en de zee op voeren kwamen er donkere wolken aan. Wij deden een dubbelrif in het grootzeil en de genua rolden we niet helemaal uit. We kregen windstoten van 30 knopen voor onze kiezen uit het Z/O, schuin van voren en de stroom hadden we ook tegen. Dus erg hard gingen we niet. Onze tocht naar Oostende heeft 5,5 uur geduurd. En bij het binnen varen van de haven hadden we weer even een K momentje. Ook nu moesten we zelf het koelwatersysteem opgang krijgen door water in de wierpot te gieten. Moe legden we de boot aan de kade. We gaan niet weer de zee op tot dat we dit probleem hebben opgelost.

Versleten

Iedereen weet het beter of denk er iets anders over. Hans is nu al 3 dagen bezig om uit te zoeken wat er nou aan de hand kan zijn. Het is lastig om goed te kunnen inschatten of je met een prutser te maken hebt of met een monteur die verstand heeft van aluminium boten met een zeewaterpomp. Ze kunnen trouwens wel heel goed rekeningetjes schrijven. We doen een schietgebedje en warempel deze heeft geholpen. Een monteur van Yanmar uit Blankenberge denkt zeker te weten dat het ligt aan de pomp die door ons vaargebied, het wad, sneller slijt dan bij andere boten. Doordat er vaak zand wordt aangezogen krijgt het binnen in de pomp groeven waardoor er lucht bij kan komen. We laten er een nieuwe pomp inzetten en ons probleem LIJKT opgelost te zijn, hallelujaaaa!