Flessenpost Azoren-Schier (deel 2)

Zondag 12 juli 2020

We hebben net drie dagen mist en motregen achter de rug. En dat is niet mis. Het is koud, vreselijk koud buiten, maar ook binnen in de boot. Alles is klam, zelfs mijn handwasje krijg ik niet meer droog. Schipper T zegt dat hij nu pas een kacheltje op zijn boot mist. Nou, ik ook! Ik heb vreselijk koude voeten en er hangt constant een druppel aan mijn neus. De mannen lopen er Siberisch bij. Hans heeft een regenjas en dikke sokken aan, en een muts op zijn kale kop; schipper T ligt op de bank met zijn teddyfleecejas aan. Ik ben al drie dagen niet (echt) naar buiten geweest, behalve dan met scheepshondje Happy, die dan even haar behoefte moet doen. Ik zeg móet, want het liefste blijft ze binnen, net als ik. We staan allebei trillend buiten en ik kijk naar de wazige, grijze horizon. Ik voel de regen en de frisse wind door mijn haren. Snel naar binnen, brrr...

Er staat inmiddels een stevig windje, schuin van voren, dus ik kan wel iets positiefs schrijven. We gaan hard en maken mooie dagafstanden. Het ritme van de golven op zee doet ons dansen in bed. We bewegen synchroon, benen en hoofd gaan samen heen en weer. Net als de theedoek, mijn was die aan de vishengel hangt, en het riempje van Happy aan de deurkruk, alles beweegt. We kijken de serie House of Cards bijna uit. Het borreluur gaat gepaard met muziek, alsof we in een bruin café zitten. Dit zijn de leukste momenten van de dag.  

Vandaag werd ik gelukkig wakker met de zon. Het is kraakhelder en we zijn het continentaal plat opgevaren. Ik zit met Happy in de kuip, geniet van de warmte en zie hoe we de donkere wolken achter ons laten. Af en toe spotten we meters hoge spuitwaters aan de horizon. Walvissen! Het is ineens 170 meter diep in plaats van een paar kilometer. Hier is geen kans meer op walvissen spotten. Gelukkig is het rustig weer, want met storm is het in dit gebied wel anders varen. Het wordt ook drukker met vracht- en vissersschepen. Het AIS-alarm gaat vaak af. We moeten nog 207 mijl varen tot Falmouth.    

  • pos: 48 48.53N // 9 57.16W
  • sog: 6,5 (motor - zeilen)
  • cog: 61
  • weer: zonnig en helder


Onze positie op zondag 12 juli 2020, 11.00

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ons plan

De trossen zijn los!

Retteketet neemt sabbatical